Wat is het verschil tussen UVA en UVB?

Blijkbaar is bij een raam werken wanneer de zon schijnt, niet het beste wat je kunt doen als het gaat om de gezondheid van je huid. Het raam houdt geen UVA-straling tegen en juist die straling versnelt huidveroudering en vergroot mogelijk de kans op huidkanker. Maar wat is UVB-straling dan? En geldt dit ook voor de zonnebank? Bevat die ook beide stralingen?

2 jaar geleden
in: Huid
1.4K

Antwoorden (1)

UVB-stralen zijn krachtiger dan UV-A stralen, maar hebben een korte golf, waardoor ze minder diep in de huid doordringen dan UVA-stralen (voornamelijk tot in de epidermis). UV-B stralen veroorzaken DNA-schade en zonverbranding en daarom staat de B ook wel voor Burning.