Kan de zon je verbranden achter glas?

Sinds corona werk ik ook regelmatig thuis. Vaak zit ik dan bij het raam. Sinds een paar weken is de zon ook weer aardig aan het schijnen en wordt het duidelijk warmer in huis. Is het gevaarlijk om bij het raam te werken als de zon de hele dag schijnt? Zou kunnen verbranden ondanks dat je de stralen niet direct opvangt?

2 jaar geleden
in: Huid
2.8K

Antwoorden (1)

Nee, doorgaans niet.
Glas houdt een groot deel van UVB-straling tegen, waardoor je achter glas zelden een zonverbranding oploopt. Maar glas houdt géén UVA-straling tegen. Juist deze straling zorgt voor huidveroudering. Daarnaast speelt het een grote rol bij de ontwikkeling van huidkanker.
Langdurige blootstelling aan UVA-straling is gevaarlijk voor bijvoorbeeld taxichauffeurs, vertegenwoordigers, piloten en andere mensen die achter glas werkzaam zijn. Maar ook voor ouderen die soms urenlang in een stoel achter het raam zitten.
Voorbeeld: De kleinkinderen van de 66-jarige William McElligott vroegen opa waarom hij aan één kant van zijn gezicht zoveel rimpels had en aan de andere kant niet. William wist het antwoord zelf ook niet en ging op consult bij een dermatoloog. William – chauffeur van beroep – zat ten tijde van het onderzoek al 28 jaar lang onbeschermd achter het autoglas van zijn truck. Dit resulteerde in huidschade aan één kant van zijn gezicht.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Ik ben het gedeeltelijk eens met het antwoord.
Maar wil wel een hele belangrijke toevoeging doen. Het glas kan werken als een vergrootglas (zeker bij autoruiten). Wanneer het buiten echt heel warm is, kan je achter het glas (van een auto) zeker wel verbranden vanwege de focus van het licht op 1 plek. de mate van verbranding is wel anders dan gewoon in de zon liggen, meer vergelijkbaar met het aanraken van iets heel heets. Je wordt er dan ook zeker niet bruin van.