Hoe fix ik mijn huid?

Ik heb normaal best vettige huid met wat acne. Opeens kreeg ik hele rode, droge, geïrriteerde huid met veel bultjes. Ik ging naar de huisarts en hij zei dat ik folliculitis had. Ik kreeg antibiotica en een zalfje voor de hele droge huid. Tijdens het nemen van de antibiotica werd mijn huid weer net als altijd, zelfs met minder puisten dan normaal. Een tijdje geleden moest ik stoppen met het nemen van de antibiotica en na een half jaar weer starten. Ik merkte gelijk dat mijn huid weer droger werd, meer jeukte en er meer puistjes kwamen, vooral van die kleine witte puistjes en rode bultjes. Ik schaam me best wel voor hoe mijn gezicht er nu uit ziet. Weet iemand wat ik moet doen? Moet ik met de huisarts praten of is dit normaal? En hoe kan ik ervoor zorgen dat de witte puistjes en rode bultjes weg gaan

een jaar geleden
in: Huid
2.5K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Acne pak je het beste vooral van binnenuit aan. Voedingspatroon, darmflora en bepaalde extra voedingsstoffen. Antibiotica zijn natuurlijk niet zo best. Onder andere voor je darmflora. Zou je alleen bij een infectie moeten gebruiken, om erger te voorkomen. Vette huid kan onder andere te maken hebben met een tekort aan vitamine B.
tinus1969
een jaar geleden
Min voor EchWel.
Ritsuka
een jaar geleden
Ga naar een schoonheidsspecialist. Hij/zij kan je adviseren over de beste verzorging van je huid.
tinus1969
een jaar geleden
Of weer antibiotica - je zag dat dat werkte.
Cryofiel
een jaar geleden
Plus voor @tinus1969.

Terug naar de huisarts is de beste optie, denk ik. Die kent jou en jouw specifieke situatie. Hij heeft al laten zien dat hij in de juiste richting denkt.

Waarschijnlijk kan hij nog veel meer voor je doen, zeker nu hij/jij inmiddels wat praktijkervaring hebben opgebouwd met hoe jij op behandelingen reageert. Maak daar gebruik van! Dat kan en dat mag.

Samen komen jullie tot steeds betere oplossingen.
TurfGraver
een jaar geleden
Een folliculitis kan op verschillende manieren ontstaan. De huid kan bijvoorbeeld beschadigd raken door scheren, wrijving van strakke kleding, waxen e.d. Het kan ook zijn dat gebruik van chemische producten zoals zepen, vette zalven en oliën de talgkliertjes verstoppen. Daardoor geraakt de huid geïrriteerd en wordt ze gevoeliger voor infecties.
https://www.gezondheidenwetenschap.be/richtlijnen/folliculitis-en-huidabces

Antwoorden (1)

Folliculitis kan vele oorzaken hebben, zoals een gist, een bacterie of een allergie. De eerste stap is om zo'n pustel te kweken en te kijken of het een gist of een bacterie is en op basis daarvan wordt een behandeling ingezet. Mocht de huisarts dit nog niet gedaan hebben, of niet willen, dan kan je een doorverwijzing vragen naar een dermatoloog. Die kunnen nog specifieker onderzoek doen. Succes!
een jaar geleden