Waarom krijg je sproeten? Waarom worden het er meer?

Nu het zomer is en ik regelmatig buiten loop en in de tuin lekker zit verkleurt mijn huid. Ook heb ik het idee dat ik meer sproeten krijg, waarom? Of hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huid
3.6K

Antwoorden (1)

Een sproet is een opeenhoping van melanine onder de huid. Melanine is het pigment dat huid, haar en ogen hun kleur geeft. Meestal hebben sproeten een doorsnee van twee tot vier millimeter. Soms zijn ze groter, met een maximale doorsnee van één centimeter.
Zomersproeten ontstaan onder invloed van zonlicht. Door de ultraviolette straling wordt het melaninegehalte in de huid hoger. Hierdoor ontstaan meer pigmentophopingen en dus meer sproeten.

Sproeten ontstaan al op jonge leeftijd. Of een mens veel of weinig sproeten krijgt, is genetisch bepaald. Mensen met een licht huidtype hebben meer sproeten dan mensen met een donkere huidskleur. Dit komt niet doordat zij minder melanine hebben, maar doordat de melanine onregelmatiger verdeeld is over het lichaam. Mensen met een licht huidtype hebben vaak blond of rood haar, lichte ogen en verbranden snel in de zon.