krijg je meer sproeten in de winter van de zonnebank/hoogtezon?

ik wil graag meer sproeten in de winter omdat ik er in de zomer veel heb in in de winter gaan ze bijna allemaal weg.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Huid
5.9K

Antwoorden (1)

Dat hangt van de zonnebank af. De blootstelling aan UV-B-straling activeert melanocyten om de melanineproductie te verhogen, waardoor sproeten donkerder en zichtbaarder kunnen worden.
Veel zonnebanken stralen alleen UVA-licht uit. Die zorgen dus niet voor sproeten.
Het zonnespectrum aan het aardoppervlak bij hoogstaande zon bestaat voor circa 95% uit UV-A en 5% uit UV-B straling.
De klassieke hoogtezon straalde vroeger enkele tientallen procenten UV-B uit.
In de jaren ’80, bij de opkomst van de zonnebanken, was er een tendens naar zuivere UV-A-bronnen: bruinen zonder verbranden. De laatste jaren worden in zonnebanken lampen gebruikt die geen tot een geringe hoeveelheid (circa 1%) UV-B straling uitzenden. Die zorgen dus voor minder sproeten dan zonlicht doet.