Hoe werken crèmes op de huid?

Ik wil graag weten hoe de huid werkt. Hoe werkt een vette crème op je huid, wat doeg deze precies. En wat een hydraterende moisturizer? Ik heb zelf een gemengde huid, een vettiger voorhoofd en drogere wangen. Ik heb twee crèmetjes, een vette en een hydratetende moisturizer (deze heeft een meer uitdrogende werking). Ik vraag me af wat deze precies doen met mij, ivm de volgorde van gebruik of misschien helemaal niet doen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Huid
1.5K

Antwoorden (1)

Ondanks dat cosmeticafabrikanten ons dit willen laten geloven, bestaan vochtinbrengende huidverzorgingsproducten niet. De huid kan namelijk geen water opnemen. Wat deze producten wel doen is het beperken van het vochtverlies van de huid. Op de huid ligt van nature een dun laagje olie (sebum) dat uitdroging moet beperken. Deze huidverzorgingsproducten brengen geen vocht in, maar vullen de beschermende, vette laag op de huid aan, waardoor uitdroging beter wordt voorkomen. De term vochtinbrengend mag wettelijk niet meer voor huidverzorgingsproducten worden gebruikt. Hydraterend mag wel.

Werkzame ingrediënten in cosmetica:
Hyaluronzuur. Veel hydraterende crèmes bevatten hyaluronzuur. Dit is een lichaamseigen stof die in staat is veel water te binden, waardoor een gelachtige substantie ontstaat. Aan antirimpelcrèmes wordt vaak hyaluronzuur toegevoegd. Doordat het middel ervoor zorgt dat de opperhuid meer vocht gaat vasthouden, lijken rimpels iets minder diep. Aan de oorzaak van rimpels, het verminderen van onderhuids bindweefsel, doen huidverzorgingsproducten met hyaluronzuur echter niets.

Vitamine A. In cosmetische producten en geneesmiddelen op de huid wordt ook veel gebruik gemaakt van afgeleiden van vitamine A, de retinoïden. Het sterkst werkzame retinoïde is tretinoïde (vitamine A-zuur) en is alleen verkrijgbaar op recept. Retinol is een veel minder sterk werkzaam retinoïde en wordt veel in cosmetica toegepast. Omdat vitamine A en afgeleiden vetoplosbare vitamines zijn, worden ze goed door de huid opgenomen. Deze stoffen stimuleren in de huid de celdeling en de productie van collageen en elastine. Tretinoïne op recept wordt gebruikt tegen ernstige vormen van acne en tegen pigmentvlekken. Retinol zit in veel cosmetica die huidverjonging beloven.

Glycolzuur. Glycolzuur is een stof die gemakkelijk oplost in water. Doordat het een klein molecuul is dringt het redelijk goed door in de bovenste huidlaag. Daar werkt het als een chemische peeling. Glycolzuur heeft sterk irriterende eigenschappen en kan daardoor, mits toegepast in de juiste dosering, het bovenste laagje dode huidcellen wegbranden. Hierdoor oogt de huid jonger en frisser. Salicylzuur, een stof die eerder genoemd is vanwege de huidverwekende werking, heeft dit effect ook.

UV filters. Deze stoffen absorberen of reflecteren de UV-straling, waardoor dit de huid niet meer kan beschadigen. De UV-filters dringen niet in de huid door, maar werken aan het oppervlak van de huid.