een vriend van mij heeft perongeluk met zijn sigaret tegen mn gezicht gestoot en ik heb nu een klein brandwond een soort klein vlekje, watkan ikdoen ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huid
14.4K

Antwoorden (3)

Brandzalf erop doe of ander uierzalf

Toegevoegd na 34 minuten:
Heeft mij huisarts ook aangeraden
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Smeer niets op een brandwond! Er is van geen enkele crème of zalf aangetoond dat die de genezing verbetert of de kans op infectie verkleint. Integendeel, het genezingsproces kan juist vertraagd worden. https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/142364/zalf-brandwond-brandwonden-ontstaan
Erna55
6 jaar geleden
@Marjolein55:
Je huisarts heeft het je aangeraden, zeg je. Maar dat was nadat hij je brandwond gezien heeft.
zie de bron van SimonV .
Je kunt niet veel meer doen.
Bij elke verbranding is direct koelen onder stromend water belangrijk.
Koel de brandwond 10 tot 20 minuten onder de kraan of douche. Gebruik lauw zacht stromend water.
Maar daar is het nu te laat voor, denk ik.

Smeer zelf niets op de brandwond zonder overleg met de huisarts! Afdekken zorgt ervoor dat de warmte juist in de huid blijft.
Er is van geen enkele crème of zalf (van de drogist) aangetoond dat die de genezing verbetert of de kans op infectie verkleint.

Een eerstegraads brandwond is een rode, droge, pijnlijke plek. De verbrande huid ziet er hetzelfde uit als bij verbranding door de zon.
Een oppervlakkige tweedegraads brandwond is ook rood en pijnlijk, maar nu ontstaan er ook blaren. De wond is vochtig bij kapotte blaren.
Bij een diepe tweedegraads brandwond is de huid vlekkerig rozerood met witte plekken. Ook nu zijn er blaren. De wond doet weinig tot geen pijn.
Een derdegraads brandwond is geelwit of bruin en voelt stug aan. De wond doet geen pijn, terwijl het juist een ernstige verbranding is. De brandwond is zo diep dat de zenuwuiteinden in de huid kapot zijn. Daardoor voelt u geen pijn meer. Als de huid nog erger verbrandt, ontstaan er zwarte plekken.

Afdekken van een droge, rode plek is niet nodig. Als de wond open is of als er blaren zijn, doe er dan tijdelijk een vet gaas op of plastic huishoudfolie. Zo kan er geen vuil bij komen. Zo kan er geen vuil bij komen. Ook gewoon verband of een schone theedoek kan, maar die kunnen vrij snel aan de wond vastkleven.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ooh maar ik heb direct mijn gezicht nat gemaakt ,,, ik heb mijn kleine brandwond met nat water gekoeld en er ijs op gelegt voor ik ben gaan slapen en ik heb nu een brand creme op, en mijn wond is niet echt heel groot of diep ofzo, het is echt een heeel klein stukje het stoort mij gwn dat er nu een klein vlekje op men gezicht staat
SimonV
6 jaar geleden
Dat vlekje zal vanzelf wel verdwijnen. Brandzalf is wel jammer van het geld...
Oppervlakkig - roomboter
Bij een oppervlakkige brandwond insmeren met vette roomboter, zo blijft het koel en is er minder kans op een blaar.

Grote open brandwond - alleen water en de rest komt later
Je bent niet blij als je met allerlei middelen gaat werken als blijkt dat je toch naar de dokter moet. Alleen water en de rest komt later, Als iemand vervoert moet worden wikkel dan het verbrande deel in een NATTE Theedoek (gestreken). A.u.b ga niet lopen duvelen met een brand wond, open brandwonden zijn een directe verbinding met de bloedbaan. Laat deze door een deskundige behandelen.

https://omaweetraad.nl/gezondheid/brandwonden