Waarom krijg ik dikke haren op mijn kin als ik de haartjes eruit haal?

9 maanden geleden
in: Haar
1.4K
liveisgreat
9 maanden geleden
er is een broodje aap verhaal xat haren dikker worden als je ze afscheert. bij epilatie wordt dit niet gezegd. ik ben van die dikke haren afgeraakt met permanente epilatie. Misschien een idee? Is redelijk duur maar je bent er dan ook van verlost

Antwoorden (2)

Indien jij nog in de puberteit zit kan dat de oorzaak ervan zijn. Je bent dan nog maar kort geleden begonnen met ontharen. Door hormoonveranderingen kunnen de terug groeiende haartjes dan wat dikker zijn.

Maar ben je al uit de puberteit dan zal het alleen zo lijken dat de haartjes dikker zijn. Dat komt doordat et uiteinde van een haartje vaak dunner is dan de aanzet. De stoppeltjes die na het ontharen groeien geven daardoor het idee dikker te zijn.
9 maanden geleden
Het "uitplukken" of uittrekken van haren op de kin ( of de rest van het gezicht) zorgt er nooit voor dat er dikkere haren voor terug komen. Eerder nog zal het trekken van een haar ervoor zorgen dat het haarzakje waar het inzat wat beschadigd raakt en een zwakkere of geen haar meer produceert ( dat kan bij wenkbrauwen makkelijker gebeuren). Het muteren van een donshaarzakje naar een haarzakje dat een stuggere haar produceert ( zoals bij dames zoals ik helaas richting de 50 jaar steeds vaker gebeurt..zucht...) dat komt doordat het haarzakje door o.a. de leeftijd van het haarzakje en andere factoren gevoeliger wordt voor androgene hormonen, hoe het precies gebeurt weten ze nog niet maar het resultaat is hier en daar op de kin een stugge , soms zwarte haar..juk! Die kan je veilig plukken die komt niet erger terug dan ie al was, met een beetje geluk beschadigt na een aantal keer plukken het haarzakje en komt er een dunnere of geen haar meer terug!
Ga je haren op je kin scheren, of breekt een haartje af tijdens het trekken ervan, dan kan dat een stugge stoppel geven die dikker aanvoelt dan wat je had. Maar dat is gezichts-of gevoelsbedrog, de haar zelf is niet veranderd qua grootte of dikte.
9 maanden geleden