Kun je hoofdluis oplopen in vliegtuigstoel?

Toen ik terugkwam van vakantie had ik hoofdluis.
Ik heb geen enkel idee wie heeft besmet.
Wel heb ik 9 uur in een vliegtuigstoel gezeten.
Wie MIJ heeft besmet

9 maanden geleden
in: Haar
3.3K
ronron1212
9 maanden geleden
van wie je ze krijgt weet je nooit.

Antwoorden (2)

Ja, het zou kunnen.
Hoofdluis kan niet vliegen of springen. Ze zijn vleugelloos en verspreiden zich door op een gastheer te kruipen en eieren te leggen.
Laten we zeggen dat iemand die besmet is met luizen op dezelfde stoel zit als jij straks. Deze legt zijn hoofd op de hoofdsteun en doen een dutje. Gedurende deze tijd kruipt een luis op de hoofdsteun. Deze kan tot 48 uur zonder gastheer overleven.
Als je op de stoel gaat zitten waar een luis rondkruipt, kan deze op jou worden overgedragen.
Hoewel de kans heel klein is, koppen sensatiebladen toch: : “Passengers could get HEAD LICE from plane seats” (Passagiers kunnen HOOFDLUIS krijgen van vliegtuigstoelen).
9 maanden geleden
Aangezien hoofdluizen zich enkel en alleen kunnen verplaatsen door haar-haarcontact, en niet via kleding of de bekleding van een stoel, zal iemand bij wie jij dicht in de buurt bent geweest je hebben besmet.
Dus het zou een medereiziger in het vliegtuig kunnen zijn geweest, maar ook iemand die je eerder bent tegengekomen. Hoofdluizen zijn gemaakt om zich te verspreiden. Dus het contact hoeft maar heel kort te zijn geweest. Daarom is het (bijna) onmogelijk om bij een besmetting de bron aan te wijzen.
9 maanden geleden