Hoe knip je mannenhaar thuis?

Tijdens de eerste golf heb ik twee keer mijn eigen haar geknipt. Gewoon wat puntjes bijgewerkt, that's it. Soms bij de kinderen als het haar echt niet meer door de beugel kon. Manlief was telkens net op tijd bij de kapper; een 'coronacoupe' kent meneer niet echt. Zijn eerstvolgende afspraak stond voor aankomende week gepland, maar dat gaat natuurlijk niet meer door... Het lijkt me een wat moeilijkere klus dan vrouwenhaar, maar: hoe knip je mannenhaar? Misschien kan ik het voor hem doen.
Eerste golf = eerste coronagolf in Nederland

3 jaar geleden
in: Haar
15.4K
Amadea
3 jaar geleden
Even een toelichting voor het geval dat deze vraag over tien jaar nog te lezen is. Met golf wordt de hoeveelheid besmettingen met het coronavirus bedoeld, die nu voor de tweede keer een lockdown ten gevolge heeft waarin onder meer kapperszaken gesloten moeten zijn.
SnakeEye
3 jaar geleden
Kort gezegd: Hang er helemaal van af wat voor type haar het is kort / lang, en hoe hij het wil uiteindelijk. 1) Als de persoon lang haar heeft en er alleen maar een kleine stukje eraf wil, dus geen tondeuse maar gewoon de schaar, pak je elke stukje haar op zijn hoofd met je linkerhand tussen je wijsvinger en je middelvinger om de lengte te bepalen. Dit gedeelte wordt een passe genoemd en strek je van zijn hoofd af, zo bepaal je dus de lengte wat er af gaat. En dat doe je op elke plek op zijn hoofd waar het eraf moet. En op elke passe houdt je dus dezelfde lengte die eraf gaat. 2) Als de persoon kort geknipt wil worden aan de zijkanten gebruik je de tondeuse. Een overloop (laagjes) maken is best wel lastig als je het nog niet eerder gedaan hebt. Dus zou ik gewoon adviseren om een kammetje te gebruiken naar lengtekeus. Er staat vaak op de kam welke lengte er is. Vergis je niet in cm en mm. Je begint onderin recht naar boven toe, niet met de bocht meer naar binnen.
SnakeEye
3 jaar geleden
Als je recht naar boven gaat, dan ga je uiteindelijk van het hoofd af met de tondeuse. Dit is het punt waar de schaar bij komt om de bovenkant te knippen. En de overgang van tondeuse naar schaarlengte is toch iets waar je behendigheid voor moet hebben, maar oefening baart kunst. Probeer het verschil van lengte aan de zijkant en bovenkant zo goed mogelijk weg te knippen met schaar. Als je het niet eerder gedaan zul je wel verschil zien, maar iedereen zal begrip hiervoor hebben in deze tijd. Met een beetje gel zie je het niet eens.

Het beste antwoord

Een tondeuse met opzetstukjes. Die bepalen de lengte. Ligt er wel aan hoe veeleisend het aankomende slachtoffer is.... ;-)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mannenhaar bijknippen is moeilijker dan het lijkt. Is het dus nog niet meteen nodig om zijn haar kort te wieken, dan adviseren kappers om best af te wachten tot een professionele knipbeurt. Vertrouwt hij in je knipkunsten, of kan het écht niet meer wachten, hou dan deze algemene tips in het achterhoofd:

1. Zorg voor een professionele kappersschaar. Een keukenschaar is geen goed idee, omdat de bladen veel dikker en botter zijn. Daardoor beschadig je de puntjes van het haar, waardoor ze snel gaan splitsen. Dat valt hard op, vooral bij een kort kapsel. Investeer daarom in een scherpe kappersschaar die je online kunt kopen.
2. Knip altijd op handdoekdroog haar. Zo zie je beter hoe het kapsel valt en waar de weerborstels zitten. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.
3. Kam het haar in de natuurlijke groeirichting en werk stukje per stukje.
4. Scheer achteraf met de tondeuse het overtollige nekhaar af.