Is het spierwitte haar bij oudere mannen echt of een spoeling?

Het valt mij op dat vooral mannen in Amerika (zoals Biden, Leslie Nielsen, Anderson Cooper) echt spierwit haar hebben. Mijn vraag is of dit de echte kleur is of dat het een trend is om dit zo te verven?

3 jaar geleden
in: Haar
2.8K
SentWierda
3 jaar geleden
Ik ken veel mannen met spierwit haar en die weten niet eens wat een spoeling is.
Amadea
3 jaar geleden
Het lijkt mij ook een optie dat die mannen hun huid al dan niet kunstmatig hebben laten bruinen, waardoor hun haar nog witter dan gewoon wit haar lijkt.
Inekez1
3 jaar geleden
Mijn vader heeft ook spierwit haar. Had mijn opa ook. En dat is echt geen spoeling. Wat wij meestal zien als grijs haar, is een combinatie van witte haren, bruine (of andere kleur) haren en haren die nog wel wat pigment hebben maar niet meer volledig gekleurd zijn. Als op een gegeven moment alle haren al hun pigment kwijt zijn, dan is de haardos dus volledig wit.

Antwoorden (1)

Of de mannen, die in de vraag worden genoemd, van nature wit haar hebben of dat ze hun haar hebben geverfd, dat is een vraag die alleen zijzelf kunnen beantwoorden.
De haarkleur (zwart, bruin, rood, blond) wordt veroorzaak door de pigmentcellen, die door de haarzakjes worden aangemaakt en melanine bevatten. De melanine zorgt voor de haarkleur.
Als je ouder wordt, verliezen de haarzakjes pigmentcellen, waardoor de haren kleur verliezen. Een haar zonder pigment wordt wit. Zolang er tussen de witte haren nog haren zitten waar wel pigment in zit heb je grijs haar (grijs is dus een mengsel van witte en gekleurde haren). Hoe meer witte haren je krijgt, hoe grijzer je haar wordt. Er zijn mensen, waarbij op een gegeven moment alle haren hun kleur hebben verloren. Zij hebben dus wit haar.
Wanneer iemand zijn eerste witte haren krijgt en of hij/zij volledig wit haar krijgt is voor een deel genetisch bepaald. Maar hoe ouder iemand is, hoe groter de kans dat hij/zij een aantal witte haren heeft en grijs begint te worden.
Vroegtijdige grijze haren kan genetisch bepaald zijn (is de vader vroeg grijs, dan is de kans groot dat de zoon ook vroeg grijs wordt). Maar ook voeding kan invloed hebben op het grijs worden en er zijn ook aandoeningen waarbij het vroegtijdig grijs worden een verschijnsel is.
En tot slot kan iemand ook zijn haar wit verven. Op dit moment is het een modetrend om ook op jonge leeftijd het haar een grijze kleur te geven.
Gezien hun leeftijd is de kans dat Joe Biden en Leslie Nielsen van nature wit haar hebben, groter dan de kans dat Anderson Cooper van nature wit haar heeft. Maar het is niet uit te sluiten, dat alleen Anderson Cooper van nature wit haar heeft en Joe Biden en Leslie Nielsen hun haar verven. Zoals ik in de eerste zin van mijn antwoord al zei, zijn zij de enigen die hier met zekerheid antwoord op kunnen geven.