Hoe kan ik haaruitval verminderen?

Ik heb de laatste tijd heel veel haaruitval waardoor ik 1/4 haar verloren ben. Hoe kan dit en hoe kan ik dit stoppen?

Ik heb geen andere shampoo gebruikt of iets anders veranderd in mijn leefpatroon.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Haar
1.6K
Erna55
6 jaar geleden
Maak een afspraak met je huisarts.
Plotseling zoveel haar verliezen kan een medische oorzaak hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://www.hebjehaarweer.nl/kennis-haarverzorging/kennis/seizoensgebonden-haarverlies-in-de-rui/ Aan het einde van de zomer in de maanden augustus en september is de haaruitval groter dan normaal. De exacte werking is niet bekend maar men weet wel dat het te maken heeft met de dag-nacht cyclus die anders is tijdens de zomer periode.
https://www.dokter.nl/nieuws/huid-en-haar/485-help-ik-verlies-haar/
Bronnen: Haarstichting.nl en Huidinfo.nl en WebMD
Cryofiel
6 jaar geleden
Goede info, JoanDArc! @Fleur, als het aanhoudt, of echt ernstige vormen aanneemt, of gewoon als je je toch wel zorgen maakt, volg dan de tip van Erna55 en maak een afspraak met de huisarts.
Ritsuka
6 jaar geleden
Ik zie in je vragengeschiedenis dat je veel vragen hebt gesteld over eten (hoeveel kcal bevat...) en over sporten.
Als je op een ongezonde manier bezig bent met bijvoorbeeld te weinig eten en/of veel sporten, dan kan dit haaruitval veroorzaken.
Cryofiel
6 jaar geleden
Goed gezien, Ritsuka!

Antwoorden (2)

hoe beter de doorbloeding hoe beter je haar...

maar de woorden "de laatste tijd en 1/4" van je haar horen niet in een zin...je kunt best snel kaal worden maar als je in zo een snelle tijd zoveel haar verloren bent komt het toch ergens anders door.

haar dat je door gewoon kaal worden verloren bent krijg je nooit meer terug ...het heeft iets te maken met je testosteron, je kunt het door een goede doorbloeding langzamer laten gaan maar niet stoppen ... massages, warmte , en sommige smeersels kunnen de doorbloeding helpen,en de uitval langzamer laten gaan.

ik zou er zelf achter proberen te komen waarom je zo snel kaal word... stress kan een factor zijn ook dieet. !!! ga even langs de dokter doe een uitgebreide bloedtest en veel hoofd massages

Toegevoegd na 14 minuten:
"Ik heb geen andere shampoo gebruikt of iets anders veranderd in mijn leefpatroon." dat jij niets hebt veranderd betekend ook niet dat je lichaam zelf soms ook veranderd , mensen kunnen een alergische reactie krijgen door ergens teveel mee in aanraking te komen, er zijn ook momenten in je leven denk aan overgang of pubertijd of hormonale veranderingen die dat soort dingen kunnen veranderen. ik zou toch even wat testen laten doen .... en geen pet dragen he !!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
Gezien de vragengeschiedenis vermoed ik te weinig eten
Cryofiel
6 jaar geleden
O, daar had ik nog niet eens naar gekeken. Maar inderdaad, tekorten (al dan niet door ondervoeding) kunnen zich uiten in haaruitval.
Het zou stress kunnen zijn, of een ander ritme (vaker of minder vaak) van je haren wassen. En het zou seizoensgebonden kunnen zijn, zoals JoanDArc goed opmerkte in de reacties onder de vraag.

Maar zo enorm veel haaruitval... dat lijkt mij niet normaal. Mede omdat je het niet hebt over een vergelijkbaar verschijnsel in deze periode van vorige jaren.

Daarom adviseer ik je toch een afspraak te maken met de huisarts. Die kan je hoofdhuid bekijken, een bloedtest afnemen, en andere testen doen om op zoek te gaan naar de oorzaak. Want alleen als je de oorzaak kent, kun je er iets aan doen.

Wat je zelf kunt doen is nogmaals nagaan of je leefpatroon gezond en regelmatig is. Dit is je slaapritme, je activiteiten, en je voeding. Verder is er weinig dat je kunt doen om de haaruitval te verminderen - behalve naar de huisarts gaan om de oorzaak op te sporen.

Ga in ieder geval niet zelf in de weer met smeerseltjes, vitamines of mineralen. De meeste smeerseltjes helpen niet, en ook de "puur natuur" smeerseltjes zijn lang niet altijd ongevaarlijk. Vitamines en mineralen kunnen helpen - maar alléén als je ergens een tekort aan hebt. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan zelfs schadelijk zijn voor je gezondheid, ook al merk je dat soms pas na 15 jaar. Doe dat dus niet. Laat eerst via een bloedtest bepalen OF je een tekort hebt, en zo ja, waaraan. Ga dan alleen dat tekort aanvullen, en alleen zover dat je het tekort opheft, niet meer.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik zie zojuist de opmerkingen van Ritsuka. Het vermoeden bestaat dat je jezelf een ondervoeding aandoet...

Als dat inderdaad zo is, is dat de meest voor de hand liggende oorzaak van je haaruitval. Je hebt dan inderdaad tekorten... Maar die tekorten vul je niet aan door simpelweg een paar pilletjes te nemen. Dergelijke tekorten (nogmaals: ALS hier inderdaad sprake van is, want meer dan een gok onzerzijds is dit niet) kun je alleen opheffen door weer gezond te gaan eten. Niet alleen qua samenstelling, maar ook qua hoeveelheid.

6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Als iemand niet gelijk naar een huisarts wil, maak dan een afspraak bij een goede kapper. Deze kan het verschil zien tussen haar dat afbreekt of dat er kale plekjes op de hoofdhuid ontstaan (dus echt haaruitval).
In dat laatste het geval zal de kapper zeker een bezoek aan de huisarts adviseren. Weer zo'n hype overgewaaid uit Amerika, geloven kan wonderen veroorzaken.
http://www.elle.nl/beauty-health/nieuws/a554423/waarom-zit-iedereen-ineens-aan-de-sugarbearhair-vitamins/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb ook last van haarverlies. Haast de helft van mijn mooie lange haren is de afgelopen vier weken verdwenen. Volgens een Italiaanse arts is de langdurige hitte de oorzaak. Ik had tijdens mijn lange hete verblijf in de bergen altijd een pet moeten dragen. Dus ook in de tropen een pet op? Anders klopt het niet.
https://www.metronieuws.nl/mode/2015/10/het-leed-dat-haaruitval-heet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+, Juiste waarschuwing voor het op eigen houtje vitamines slikken en een verwijzing naar de huisarts en de aanvulling van Ritsuka ook nog meegenomen. Meer is niet nodig, dit is het enige juiste om te doen.