Hoe Kan het dat je haar lichter word door citroensap?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Haar
1.3K

Antwoorden (1)

Dat komt omdat citroenzuur een reactie aan gaat met de melanine dat in je haar zit. Dmv chemische reactie worden de verbindingen van dat donker kleurende melanine afgebroken zodat de kleur verdwijnt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou je dan theoretisch gezien ook je ogen kunnen verlichten met citroensap (ook al zou je het in je iris moeten spuiten)? (Ik weet dat dat geen verstandig idee is maar puur theoretisch.)
erotisi
6 jaar geleden
vermoedelijk wel ja want ook de kleur van de iris bestaat uit melanine
erotisi
6 jaar geleden
Drie elementen in de iris dragen bij tot de uiteindelijke kleur. De hoeveelheid melanine in het pigmentepitheel, de hoeveelheid melanine in het stroma en de dichtheid van het stroma. Alle ogen bevatten in het epitheel het zwarte pigment eumelanine.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Iris_(anatomie)