Waarom vallen haren uit..?

Hoofdhaar valt soms gemakkelijk uit, en waarom breken sommige haren makkelijk af.. hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Haar
3K

Antwoorden (4)

Kaalheid (haarverlies, kaalhoofdigheid, alopecia)
Het verlies van haren is een natuurlijk proces. Ieder haar wordt namelijk om de 2-6 jaar geheel vernieuwd. Het uitvallen van haren is dus een normaal verschijnsel.
Bij voortijdig haarverliesvallen mer haren uit dan aangemaakt worden, waardoor al op betrekkelijk jonge leeftijd kale plekken kunnen ontstaan. Kaalheid komt bij mannen op veel jongere leeftijd (vanaf ca. 20 jaar) en veel vaker voor dan bij vrouwen. De eerste kale plekken zijn dan vooral te zien aan de voorkant ('inhammen') en boven op het hoofd. De zij- en achterkant van de schedel zijn duidelijk minder gevoelig voor haaruitval.
Bij mannen met aanleg voor kaalheid kan het voortijdige haarverlies al op jeugdige leeftijd (ca. 15-16 jaar!) beginnen (= alopecia prematura).
Bij oudere mensen is kaalheid een normaal verschijnsel (= alopecia senilis = alopecia androgenetica). Ook vrouwen krijgen dan vaak 'dun haar'.
Wanneer de haaruitval geen natuurlijke oorzaak heeft, d.w.z. als er geen aanleg is voor kaalheid, spreekt men van verworven kaalheid (= alopecia acquisita). Bijvoorbeeld als gevolg van een haarziekte of chemokuur.\
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier een stukje uit wikiwiki...

Enkel door het afsterven of vernietigen van het haarzakje zal er geen mogelijkheid meer zijn tot haargroei. Chemotherapie vernietigt enkel de snelvernieuwende binnenste cellaag in het haarzakje, maar laat het zakje zelf intact. De haarcyclus wordt afgebroken waardoor het haar uitvalt, maar de haarvorming zal zich hernemen aangezien de haarfollikel niet vernietigd werd. Bij het verouderingsproces sterven geleidelijk aan meer haarfollikels af, waardoor kaalheid ontstaat. Mannen zijn onderheviger aan kaalheid dan vrouwen. Toch komen er genetische afwijkingen voor bij vrouwen die een gelijkaardige ouderdomskaalheid ontwikkelen als mannen.

De cycli in de haarfollikels zijn niet gelijklopend. Ze eindigen dus allen op andere momenten, waardoor men geleidelijk aan de haren verliest en weer bijgroeit, zonder op te vallen. Gemiddeld verliest een persoon zo'n 70 hoofdharen per dag. Na een chemotherapie zijn alle cycli gelijktijdig afgebroken en zal men na het teruggroeien een periode kennen waarop een groot deel van de haren gelijktijdig het einde van de haarcyclus bereikt. Op dit punt vallen opnieuw veel haren gelijktijdig uit.

Lees er alles over hieronder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haar uitval kun je op verschillende manieren krijgen. Door ziekte, medicijen, stress, na de bevalling en wisseling van seizoenen.
Dit heeft iedereen wel eens maar kan vermindert worden door goede voeding met voldoende vitamines en ontspanning.

Haar kan afbreken doordat het niet goed verzorgt word of dat het haar beschadigd is door permanent of vaak het haar verven, elastiekjes in de haren, te vaak of met verkeerd matriaal kammen. allemaal oorzaken van afbrekend haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Één van de oorzaken kan stress zijn : als je, na een erg stressvolle periode merkt, dat je veel meer haren verliest dan ervoor, kan dat de reden zijn.
Verder kan het aan je voeding liggen : zorg, dat je bijv. avocado en eieren regelmatig op je menu zet.
Bij de apotheek hebben ze speciale shampo en ampullen, die je in je hoofdhuid inmasseert, bij een goede kapper trouwens ook.
Laat je door hen uitleggen, hoe dat precies werkt : het heeft ermee te maken, dat de 'porie', waardoor de haar naar buiten groeit, vernauwt, waardoor er een steeds zwakkere haar uit groeit, en dan helemaal ophoudt - zoiets kan ik me vaag herinneren als verklaring voor mijn kale plekken, die kwamen tijdens en na mijn burn-out. Helemaal goedgekomen is het welliswaar niet, maar het is stúkken beter dan het was (5 jaar later).

Maar als je gewoon vindt, dat je haren erg breekbaar zijn, kan het zijn, dat je er een beetje te wild mee omgaat : na het harenwassen moet je bijv. niet je haren droogrossen met een handdoek, maar ze meer droogdeppen, of een tulband om je hoofd knopen. Ook voorzichtig uitkammen, als ze nat zijn - van onderaf beginnen, en meer ontwárren dan heftig een kam erdoor trekken.

Succes met je 'manenpracht'!!