Ga naar de inhoud

Woekerpolis-compensatie uitgelegd: waar heb jij recht op?

woekerpolis Bron: © Canva. Ongeveer 1,1 miljoen van de 7 miljoen verkochte beleggingsverzekeringen in Nederland worden, op basis van een omstreden Kifid-aanbeveling, als woekerpolissen gezien vanwege te hoge kosten. 

Miljoenen Nederlanders sloten in de jaren ’90 en 2000 een beleggingsverzekering af: beter bekend als de woekerpolis. Wat destijds als een slimme investering werd gepresenteerd, bleek voor velen een financiële tegenvaller. Inmiddels liggen er voor veel polishouders schikkingsvoorstellen op tafel. Hoe weet je of de vergoeding eerlijk is, en wat zijn je opties?

Wat is een woekerpolis?

Een woekerpolis is een beleggingsverzekering die in de jaren ’90 en 2000 massaal werd verkocht door verzekeraars. Klanten legden maandelijks premie in, met de belofte dat dit geld zou worden belegd en later een mooi kapitaal zou opleveren, bijvoorbeeld voor de aflossing van een hypotheek of als aanvullend pensioen.

In werkelijkheid werd echter een groot deel van die premie gebruikt voor hoge kosten en provisies. Daardoor bleef er veel minder over om te beleggen en viel het uiteindelijke rendement vaak flink tegen. Voor heel veel Nederlanders leverde de woekerpolis hierdoor 1000’en euro’s minder op dan beloofd.

Leer hier meer over de woekerpolis en lees daarna verder >>

De achtergrond van de woekerpolisaffaire

In Nederland zijn naar schatting 7 miljoen woekerpolissen verkocht. Bij dit type verzekering werd een groot deel van de premie niet geïnvesteerd, maar gebruikt om kosten te dekken. Daardoor viel het rendement veel lager uit dan de klant was beloofd.

Consumentenprogramma’s en belangenorganisaties brachten deze misstanden vanaf 2006 aan het licht. Sindsdien zijn er meerdere rechtszaken en onderhandelingen geweest. Verschillende verzekeraars, waaronder ASR/Aegon, Nationale-Nederlanden, Allianz, Achmea, Reaal en De Goudse, hebben inmiddels compensatieregelingen getroffen.

Hoe worden de vergoedingen berekend

Het bedrag dat je als gedupeerde ontvangt, hangt af van meerdere factoren. Denk aan de looptijd van de polis, het type product, de hoogte van de premie en de kosten die zijn ingehouden. Ook fiscale regels kunnen invloed hebben.

Exacte berekeningen worden meestal niet verstrekt, omdat hierover in de afspraken met de verzekeraars geheimhouding is afgesproken.

Waarom is er zo weinig transparantie?

Veel gedupeerden vragen zich af waarom zij geen gedetailleerde berekening krijgen. Belangenorganisaties leggen uit dat dit onderdeel was van de schikkingsafspraken. Omdat het vaak gaat om beursgenoteerde bedrijven, mag niet alle informatie openbaar worden gedeeld.

Volgens betrokken partijen is snelheid belangrijker geweest dan volledige openheid: door de afspraken konden nu eindelijk miljoenen mensen een compensatie ontvangen, in plaats van nog jarenlang te procederen.

Svenno is ook slachtoffer geworden van een woekerpolis. Hij vertelt er in deze video alles over >>

Is de vergoeding eerlijk?

Niet iedere polishouder ervaart het aanbod als voldoende. Er zijn voorbeelden van mensen die tienduizenden euro’s rendement misliepen, maar slechts enkele honderden euro’s aangeboden krijgen.

Belangenorganisaties benadrukken dat de schikkingen door meerdere onafhankelijke partijen, waaronder de Consumentenbond, op redelijkheid zijn getoetst. De uitkomst is volgens hen het maximaal haalbare resultaat na jarenlange onderhandelingen.

De tekst gaat onder het bericht verder >>

Wat kun je doen als je het aanbod weigert?

Wie het voorstel niet accepteert, kan ervoor kiezen om zelf een juridische procedure te starten. Dat is echter kostbaar en tijdrovend, en de uitkomst is onzeker.

Nog niet aangesloten? Toch mogelijkheden

Ook mensen die zich nooit hebben aangemeld voor een collectieve claim, kunnen in sommige gevallen alsnog compensatie aanvragen. Verschillende verzekeraars hebben hiervoor speciale loketten geopend, vooral voor schrijnende gevallen.

Compensatie en overlijden

Als een polishouder overlijdt, gaat de aanspraak op vergoeding in principe over op de erfgenamen. Zij moeten wel kunnen aantonen dat ze recht hebben op de erfenis, bijvoorbeeld met een verklaring van erfrecht.

De woekerpolisaffaire laat zien hoe belangrijk transparantie en consumentenbescherming zijn in de financiële sector. Voor gedupeerden kan het lonen om goed te kijken naar de opties: accepteren, doorprocederen of alsnog aanmelden bij een loket of de website van de consumentenbond bezoeken.

Bronnen:

Radar, ConsumentenClaim, Consumentenbond, NOS, Rijksoverheid

Meer over: