Draai voor klassieke weergave

De wintertijd is ingegaan: 5 waardevolle slaaptips

Op de laatste zondag van oktober is de wintertijd ingegaan. Dit betekent dat we een uurtje langer kunnen slapen. Dat is natuurlijk mooi meegenomen, maar het kan je slaapritme behoorlijk in de war schoppen. Wij geven je vijf tips om ook in de winter te slapen als een roosje.

Wintertijd - hoe zat het ook alweer?

Zit je elk jaar weer te twijfelen? Moet de klok nou voorruit of achteruit? In de wintertijd gaat de klok één uur achteruit en kun je dus een uur extra slapen. Met de zomertijd gaat de klok één uur vooruit en slaap je dus een uur minder. Ondanks dat het niet heel moeilijk is om te onthouden, wordt het vaak door elkaar gehaald. Er zijn daarom verschillende ezelbruggetjes bedacht om dit te onthouden: als het weer achteruit gaat, gaat de klok een uur achteruit. Achteruitgaan van het weer betekent dat het kouder wordt. En zo vice versa.

Doordat de klok een uur achteruit is gegaan, wordt het ’s ochtends eerder licht en in de avond eerder donker. De wintertijd duurt vijf maanden, zondag 28 maart 2021 gaat de zomertijd weer in. Ja, begin alvast maar met aftellen. Maar nu eerst nog even genieten van de winter!

5 slaaptips voor de wintertijd

1. Leef met het licht mee

Mensen hebben een bioritme. Dit is een soort biologische klok in onze hersenen. Deze klok wordt gestuurd door de hoeveelheid licht die binnenkomt via onze ogen. Als we een uurtje terug in de tijd gaan, kan dit impact hebben op je bioritme. Gelukkig kun je dit zelf een beetje sturen. Zorg ervoor dat je een aantal uur voordat je gaat slapen, de lichten in huis dimt. Probeer ook minder gebruik te maken van beeldschermen, zoals je televisie en je telefoon. Als je ’s ochtends opstaat is het wel slim om je bloot te stellen aan licht, het liefst aan daglicht.

2. Ga een uurtje later naar bed

Sta jij normaal op zondag om 9 uur 's ochtends op? Dan kan het best zijn dat jij, nu het uur achteruit is gegaan, om 8 uur al klaarwakker bent. Dat komt omdat het voor jouw lichaam voelt alsof het een uur later is. Door deze nacht langer op te blijven en een uurtje later naar bed te gaan, fop je je lichaam en kun je dit voorkomen.

3. Houd je aan een vast ritme

Het is belangrijk dat je je zoveel mogelijk aan je vaste slaapritme houdt. Zo kan je lichaam zo snel mogelijk na het ingaan van de wintertijd wennen aan je nieuwe ritme. Ga op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op, óók in het weekend. Daarnaast kan het helpen om elke avond voor het slapengaan een vast ritueel uit te voeren. Neem bijvoorbeeld elke avond op hetzelfde moment een douche of begin op hetzelfde moment met het lezen van een boek. Zo laat je je lichaam alvast tot rust komen, voor je aan je nachtrust begint.

4. Zorg voor een warme slaapkamer

Als je in de winter moeite hebt met slapen, is het slim om eens aandacht te besteden aan de temperatuur van je slaapkamer. In de winter is het belangrijk dat je slaapkamer warm genoeg is. Hier is een simpele reden voor: als je het koud hebt, moet je lichaam harder werken om op te warmen. Hierdoor is het moeilijker om te ontspannen. Neem een warme douche voor het slapengaan en zorg ervoor dat je voeten lekker warm zijn, door bijvoorbeeld dikke sokken aan te doen. Vergeet natuurlijk niet om de slaapkamer voldoende te ventileren. 

5. Vitamine D

Veel Nederlanders hebben in de winter last van een vitamine D-tekort. Dit komt door te weinig blootstelling aan zonlicht. Een tekort aan vitamine D kan zorgen voor slaapproblemen. Vooral als je vaak heel licht en onrustig slaapt, kan dit door een vitamine D-tekort komen. Extra vitamine D krijg je binnen door middel van het eten van veel vette vis. Maar je kunt het ook binnenkrijgen door supplementen te slikken.

Heb jij ’s nachts last van rusteloze benen? Helaas is dit meestal niet te genezen of te voorkomen. Je kunt de klachten op deze manier wel verminderen. En hoewel de kwaliteit van slaap per persoon sterk kan verschillen, is de manier waarop onze nachtrust is opgebouwd bij iedereen gelijk. Dit zijn de slaapfases die je elke nacht doormaakt.

Auteur: Tara Stokdijk & Ilse Bloemendal