Draai voor klassieke weergave

7 voordelen van wandelen in de natuur

Dat wandelen goed voor ons is, weten we allemaal. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten, spieren, gewicht en geheugen, ze gaan er allemaal door op vooruit. Maar hoe zit dat eigenlijk? Wetenschappelijke studies bewijzen dat het vanwege talloze redenen goed is voor je gezondheid. In dit artikel lees je 7 voordelen van wandelen in de natuur.

Het zorgt voor stressreductie

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat regelmatig tijd doorbrengen in de natuur zorgt voor een lager stressniveau. Naast de natuurlijke omgeving zorgt ook de geur van de natuur voor een reductie van stress. De geur van veel bloemen, waaronder jasmijn, seringen en rozen, hebben bewezen ontspannend te werken. Het is zelfs aangetoond dat de geur van verse dennen depressiviteit en angst kan verminderen.

Groene landschappen maken je gelukkig

Het doorbrengen in de natuur heeft een positief effect op je stemming. Tijdens het wandelen in de natuur worden je zintuigen geprikkeld, door bijvoorbeeld de geur van de bomen en het voelen van de wind en de zon. Daarnaast maakt je lichaam de neurotransmitter serotonine aan. Serotonine – ook wel het gelukshormoon genoemd – werkt kalmerend op onze stemmingen en emoties. Serotonine kan stress, angst, depressiviteit en slapeloosheid verminderen.

De frisse buitenlucht bevat meer zuurstof

Beweging zorgt ervoor dat er meer zuurstof in je lichaam wordt aangemaakt. Omdat er bij het wandelen meer zuurstof in je bloed zit, worden je organen en cellen beter gevoed. Vooral je longen nemen tijdens het wandelen beter zuurstof op en transporteren deze hoeveelheid zuurstof naar je hart- en bloedvaten. Wanneer je veel zuurstof binnenkrijgt, kan je lijf beter zijn werk doen en zichzelf beter ontdoen van afvalstoffen. Ook de zuurtegraad van je lichaam blijft in balans door de hoeveelheid zuurstof in je bloed.

Meer vitamine D

Vitamine D is nodig om calcium uit voeding in het lichaam op te nemen. Het is belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Daarnaast speelt vitamine D een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem. Vitamine D is dus cruciaal voor je metabolisme en de gezondheid van je botten. Omdat het erg lastig is om je dagelijkse portie vitamine D uit voeding te krijgen, wordt aangeraden deze vitamine elders tot je te nemen. Dit doe je door dagelijks te wandelen. Als de zon namelijk op je schijnt, krijg je deze vitamine al binnen! Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D.

Een positief effect op bloeddruk en bloedvaten

Dat bewegen gezond is, is iedereen wel bekend. Het wordt aangeraden om 30 minuten per dag te bewegen. Als je bedenkt dat wandelen bijna net zo effectief als fanatiek sporten, is het aan te raden om dagelijks een halfuurtje te gaan wandelen. Als je wandelt in een stevig tempo, stijgt je hartslag en ga je sneller ademhalen, waardoor je je conditie traint. Je hart wordt hierdoor sterker, wat weer een positief effect heeft op je bloeddruk en je bloedvaten. De kans op hart- en vaatziekten kan hierdoor afnemen. Tot slot maakt wandelen je spieren losser, waardoor je je veel energieker voelt.

Je blijft op gewicht of raakt sneller gewicht kwijt

Omdat je wandelen in vergelijking met hardlopen langer volhoudt, kun je veel energie verbruiken. Daarnaast verbrand je tijdens wandelen relatief veel vet. Tot slot maak je gebruik van je benen, waardoor je je beenspieren traint. Hierdoor krijg je ook een betere bloedcirculatie en heb je minder kans op spataderen en zwellingen in je benen. Zeg maar vaarwel tegen je spataderen en zwellingen in de benen! Daarnaast blijf je ook nog eens goed op gewicht – of raak je zelfs gewicht kwijt!

Je valt sneller en beter in slaap

Wandelen is een natuurlijk medicijn voor een goede nachtrust. Een dagelijkse wandeling reguleert namelijk je dag- en nachtritme en zorgt voor meer ontspanning. Hierdoor slaap je makkelijk in en door en verbetert het de kwaliteit van je slaap. Een wandeling langs de kust is het meest effectief, blijkt uit onderzoek. Als je het helemaal goed wil doen, maak dan je wandeling in de ochtend. Uit onderzoeken blijkt dat deze wandelingen het meest effectief zijn omdat je al vroeg aan daglicht wordt blootgesteld.

Ga jij lieven naar buiten om te fietsen dan om te wandelen? Lees hier alle gezondheidsvoordelen van fietsen.

Let op: Startpagina geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een arts.

Auteur: Ilse Bloemendal