Bron: © Canva. Aantal verkeersdoden in Nederland daalt licht, maar vooral ouderen zijn vaak slachtoffer. In 2024 was 1 op de 4 verkeersdoden 80-plusser. Brabant blijft koploper.
Voor het tweede jaar op rij is het aantal verkeersdoden in Nederland gedaald. In 2024 kwamen 675 mensen om in het verkeer, 9 minder dan een jaar eerder. Toch blijft de situatie zorgwekkend, vooral als het gaat om ouderen. Volgens nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vormen 80-plussers inmiddels een kwart van alle verkeersdoden.
Begin deze eeuw was dat nog maar 7 procent.
Brabant opnieuw koploper
Ondanks de landelijke daling blijft Noord-Brabant de provincie met de meeste dodelijke verkeersslachtoffers. In 2022 waren dat er 140. Cijfers over 2024 per provincie zijn nog niet bekend, maar de trend is duidelijk: Brabant blijft een probleemgebied. In de afgelopen jaren heeft de provincie verschillende campagnes gelanceerd om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen, zoals MONO, Doortrappen en ‘Jouw actie’.
Provinciebestuurder Stijn Smeulders blijft strijden voor een verkeersveilig Brabant: “We streven naar 0 verkeersdoden. Het beïnvloeden van gedrag is cruciaal, maar ook complex. Bewustwording is de sleutel.”
Ouderen maken vaker brokken
De cijfers van het CBS laten zien dat vooral ouderen steeds vaker betrokken zijn bij ernstige ongevallen. In 2024 was 1 op de 4 verkeersdoden 80 jaar of ouder. Zij kwamen niet alleen om het leven als fietser, maar ook als voetganger of bestuurder van een gehandicaptenvoertuig. Vooral het toenemende gebruik van de elektrische fiets in deze groep speelt hierbij een rol. In 44 procent van de fatale fietsongelukken was sprake van een e-bike; het werkelijke aandeel ligt waarschijnlijk hoger, omdat het type fiets niet altijd wordt geregistreerd.
Jongeren doen het beter
Opvallend is dat het aantal verkeersdoden onder jongeren flink is gedaald. In 2024 kwamen 152 mensen onder de 30 jaar om in het verkeer, een stuk minder dan in 2000, toen het er nog 453 waren.
Feiten en cijfers op een rij
- In totaal overleden in 2024:
- 246 fietsers
- 220 inzittenden van een auto
- 59 voetgangers
- 56 motorrijders
- 30 brom- en snorfietsers
- Het hoogtepunt van het aantal verkeersdoden lag in 1972, met ruim 3.000 doden.
- In 2000 vielen er nog 1.166 doden in het verkeer; in 2024 zijn dat er 675.
Leuk dat ouderen actief willen blijven”, aldus een verkeersdeskundige, “maar veiligheid moet altijd voorop staan.
7 feiten over verkeersongelukken
- Wereldwijd sterven er jaarlijks meer dan 1,35 miljoen mensen als gevolg van een verkeersongeval. Het is 1 van de belangrijkste oorzaken van overlijden wereldwijd, vooral onder jonge mensen.
- Verkeersongevallen zijn de belangrijkste oorzaak van overlijden voor jongeren tussen 15 en 29 jaar oud.
- Lage- en middeninkomenslanden hebben het hoogste aantal verkeersdoden in verhouding tot het aantal voertuigen op de weg. Dit komt door verschillende factoren, waaronder zwakke infrastructuur, gebrek aan verkeersveiligheidsmaatregelen en een gebrek aan bewustwording van verkeersregels.
- Ongevallen met motorvoertuigen zorgen voor het grootste aantal verkeersdoden. Auto’s, vrachtwagens, motorfietsen en andere gemotoriseerde voertuigen dragen bij aan een aanzienlijk aantal fatale ongevallen.
- Alcoholgebruik speelt een grote rol bij verkeersongevallen. Bestuurders onder invloed van alcohol hebben een verhoogd risico op ongevallen en het veroorzaken van ernstig letsel of overlijden.
- Afleiding tijdens het rijden, zoals het gebruik van mobiele telefoons, is een groeiend probleem en draagt bij aan verkeersongevallen. Het leidt de aandacht van de bestuurder af en vermindert de reactietijd, waardoor de kans op ongelukken toeneemt.
- Het dragen van veiligheidsgordels en het gebruik van kinderzitjes vermindert het risico op ernstig letsel en overlijden bij een verkeersongeval aanzienlijk. Toch zijn er nog steeds veel mensen die deze veiligheidsmaatregelen negeren.
Conclusie: daling met zorgenrandje
Hoewel het totaal aantal verkeersdoden licht daalt, maken de cijfers over oudere verkeersdeelnemers duidelijk dat gerichte maatregelen nodig zijn. De vergrijzing en het toenemende gebruik van elektrische fietsen zorgen voor nieuwe risico’s. De roep om gerichte voorlichting, aanpassingen in infrastructuur en wellicht zelfs herkeuringen voor oudere weggebruikers klinkt dan ook steeds luider.
Bronnen:
CBS, Brabant.nl, ANWB, NOS, Rijksoverheid