Ga naar de inhoud

Trump beveelt Coca Cola om rietsuiker te gebruiken: Make America ‘Healthy’ Again

Make America Healthy Again Bron: © Canva - Make America Healthy Again 

Donald Trump kondigde aan dat Coca-Cola in de Verenigde Staten wil overstappen op rietsuiker in plaats van fructosesiroop. Met de overstap naar frisdrank dat gezoet wordt met ‘echte’ rietsuiker wil hij andere bedrijven stimuleren dezelfde ‘gezonde’ keuzes te maken. Het is onderdeel van zijn campagne ‘Make America Healthy Again’. Wat betekent dit voor consumenten, de industrie en onze gezondheid?

Trump’s aankondiging: rietsuiker in cola

Op 16 juli 2025 verraste Donald Trump vriend en vijand door op zijn eigen sociale mediakanaal te melden dat hij met topmensen van Coca-Cola heeft gesproken. Volgens hem belooft het frisdrankmerk zijn Amerikaanse cola voortaan te gaan zoeten met ‘echte’ rietsuiker, in plaats van met fructosesiroop.

Make America Healthy Again

Een zet die Trump presenteert als onderdeel van zijn ‘Make America Healthy Again’ campagne. Hiermee wil hij bedrijven aansporen om minder kunstmatige of als minder gezond bekendstaande ingrediënten te gebruiken.

De tekst gaat onder de berichten verder >>

Lees ook: Coca-Cola rechtszaak: oneerlijk promoten van ‘gezonde’ ingrediënten wordt aan banden gelegd

Coca-Cola reageert terughoudend

Coca-Cola zelf reageerde voorzichtig op het nieuws. Het bedrijf zegt waardering te hebben voor het enthousiasme, maar bevestigt niet met zoveel woorden dat de wijziging daadwerkelijk doorgaat. Volgens Coca-Cola volgen er binnenkort details over ‘innovatieve, nieuwe productopties’.

Of gewone Coca-Cola eindelijk weer met rietsuiker gezoet wordt, zoals in Mexico en delen van Europa, blijft onzeker. Het is waarschijnlijk weer een één van Trump’s zijn nieuwste plannen, die hij direct deelt met de wereld.

Wat betekent de overstap voor Amerikaanse consumenten?

Sinds de jaren 80 gebruikt Coca-Cola in de VS vooral fructosesiroop als zoetstof, mede door de lagere prijs. Veel Amerikanen geven echter de voorkeur aan cola met rietsuiker, zoals het Mexicaanse zusje, dat via import ook in de VS erg populair is.

Consumenten geloven dat rietsuiker natuurlijker is en beter smaakt. Een overstap kan daarom goed aansluiten bij deze wensen. Het zal waarschijnlijk wel de prijs van frisdrank verhogen en smaken verschillen, dus voor sommige liefhebbers blijft ‘oude’ cola favoriet.

Rietsuiker gezonder dan fructosesiroop?

De discussie over gezonde voeding laaide door Trumps uitspraak opnieuw op. Onderzoekers en experts wijzen er echter op dat het verschil tussen fructosesiroop en gewone suiker uit riet vooral chemisch is: beide bestaan uit vergelijkbare hoeveelheden glucose en fructose.

Dit betekent dat beide, wanneer je er veel van drinkt, een soortgelijk effect hebben op het lichaam. Grote verschillen in gezondheidseffecten zijn daarom niet te verwachten, hoewel het voor sommige mensen psychologisch prettiger voelt om een ‘natuurlijk’ product te kiezen.

  • Beide soorten suiker bevatten vergelijkbare calorieën
  • Het verschil zit vooral in de bewerking en herkomst
  • Te veel suiker in het algemeen blijft ongezond

Wel willen sommige gezondheidsvoorlichters en artsen dat frisdrankbedrijven minder zoetstoffen gebruiken in het algemeen. Dat maakt de overstap naar rietsuiker eerder symbolisch, dan dat het op grote schaal effect op de volksgezondheid zal hebben.

Economische gevolgen en reactie uit de industrie

De aankondiging van Trump zet ook de Amerikaanse maïsteler en verwerkende industrie onder druk. De brancheorganisatie stelt dat een overstap banen en inkomens van landbouwers kan raken, de import van suiker laat stijgen en dat consumenten er waarschijnlijk niet veel baat bij hebben. Voor boeren levert rietsuiker geen direct voordeel op; voor consumenten betekent het mogelijk hogere prijzen aan de kassa.

Zal er echt iets veranderen?

Voorlopig blijft het onduidelijk of Coca-Cola in de VS nu echt overstapt op rietsuiker. Eerder gebruikte het bedrijf dezelfde claim als marketinginstrument om consumenten enthousiast te maken over speciale suiker-varianten.

Voor Nederlandse lezers is het interessant te volgen of Amerikanen straks net zo van hun rietsuikercola kunnen genieten als wij in Europa gewend zijn.

Symbolische overstap?

Donald Trump wil frisdrank en voeding gezonder maken, en probeert bedrijven als Coca-Cola hiervoor te winnen. Geen slecht idee van Trump. Ondanks de aandacht en discussie lijkt een mogelijke overstap naar rietsuiker in Amerikaanse Coca-Cola op de eerste plaats een symbolisch, politiek en marketing-gedreven besluit.

Wil je gezonder drinken? Dan blijft het beste advies om suikerhoudende frisdranken sowieso met mate te drinken.

Let op: Suikervrij is niet altijd echt zonder suiker, waarschuwt het Diabetes Fonds.