Draai voor klassieke weergave

Dit is de reden waarom je scheten zo stinken

Scheten laten is heel gezond. Gemiddeld laten we er zelfs zo’n 14 tot 22 per dag! Gelukkig stinken die niet allemaal. Maar onder bepaalde omstandigheden kan deze gasontsnapping uit je darmkanaal wél voor een vieze geur zorgen.

Of je winden wel of niet stinken heeft alles te maken met je voeding. Margriet.nl legt je uit hoe je deze vieze luchtjes kunt voorkomen door je voedingspatroon aan te passen. .

Scheten zijn gezond

Het laten van een scheet is over het algemeen niet meer dan een onderdeel van een gezond spijsverteringssysteem. De stoffen in onze voeding die niet in het darmkanaal worden opgenomen, worden in de dikke darm opgegeten door bacteriën. Tijdens dit proces ontstaat er gasproductie. De meeste scheetjes die daaruit voortkomen laten we ’s nachts. Moet je plotseling meer winden laten dan normaal? Of ruiken ze opeens anders? Dan kan het goed zijn om je voedingspatroon eens onder de loep te nemen. Sommige voedingsmiddelen kunnen er namelijk voor zorgen dat je gasproductie meer stinkt dan normaal.

Zwavel en sulfiet

De geur van een vieze scheet wordt vaak omschreven als de lucht die ontstaat rond rotte eieren. En die vergelijking blijkt aardig te kloppen. Rotte eieren scheiden namelijk ook een zwavelgeur af. Niet zo gek dat je scheten na het eten van zwavelrijke producten ook niet zo lekker ruiken. Voorbeelden hiervan zijn vlees en, jawel; eieren. De zwavel in deze producten wordt in het spijsverteringsstelsel afgebroken waardoor er stinkende sulfiden ontstaan. Ook knoflook en bepaalde sulfiet-bevattende wijnen en gedroogde vruchten zorgen voor deze onfrisse reactie.

Koolhydraten

Daarnaast zijn ook zogeheten fodmap’s, bepaalde soorten koolhydraten, verantwoordelijk voor een stinkende gasproductie. Doordat deze koolhydraten moeilijk worden opgenomen, komen ze onverteerd in de dikke darm terecht. Wanneer ze daar worden aangevallen door darmbacteriën ontstaat een gas met een onaangenaam luchtje. Welke fodmap’s verantwoordelijk zijn voor jouw stinkscheet is gissen. De lijst van deze producten is eindeloos en niet iedereen is overal even gevoelig voor. Met een fopmap-dieet kun je doormiddel van uitsluiting wel achterhalen welke producten de meeste klachten veroorzaken.

Vezels

Een andere voedingsstof die voor een vies luchtje kunnen zorgen zijn vezels. Want hoewel deze voedingstof heel belangrijk is voor een gezonde spijsvertering zorgt, kan een schommelende inname wel zorgen voor een vieze gasproductie. Vooral wanneer je van een vezel-arm dieet naar een vezel-rijk dieet gaat kun je om die reden veel last hebben van vieze darmgassen. Het duurt vaak een paar weken voor je darmstelsel zich heeft aangepast aan een verhoogde vezelinname. Bouw je vezelinname daarom geleidelijk op tot de aanbevolen hoeveelheid.

Medicijnen

Naast voedingsmiddelen kunnen ook andere producten die in je maag-darmstelsel belanden bijdragen aan een stinkende gasproductie. Zo is het bekend dat medicijnen als; pijnstillers, maagzuurremmers, diarree-remmers, chemotherapie, multivitaminen en vezelsupplementen een nare geur veroorzaken.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Margriet.nl