Draai voor klassieke weergave

Gezonde voedingspatronen voor je darmflora

Een gezonde darmflora is belangrijk voor een gezond lichaam. Niet voor niets noemen wetenschappers ons darmstelsel ook wel ons tweede brein. Door slechte voeding en bepaalde leefgewoontes kan je lichaam schade oplopen. Andere gewoontes zorgen ervoor dat je darmflora juist positief wordt gestimuleerd. 

Margriet.nl legt je uit hoe je een gezonde darmflora kunt krijgen en behouden. 

Darmflora herstellen

Je darmflora is een verzamelterm voor alle micro-organismen zoals; bacteriën, virussen en gisten in ons darmstelsel. Ze spelen een belangrijke rol bij het immuunsysteem, spijsvertering en de stofwisseling. Deze processen kunnen negatief worden beïnvloed door onze leefgewoontes. Zo is het bekend dat stress erg slecht is voor onze darmen. Het is niet voor niets dat mensen bij spanning last krijgen van hun buik.  Andere factoren zijn juist erg goed voor de darmen. Zo zet je door te sporten niet alleen je lichaam, maar ook je darmstelsel in beweging.  Elke dag een halfuurtje wandelen draagt al bij aan een gezonde spijsvertering.

Voeding verbeteren darmflora

Je keuze voor voeding kan zowel een positieve als een negatieve invloed hebben op je darmflora. Bepaalde voedingsstoffen kunnen zorgen voor verstopping, gasproductie of diarree. Heb jij vaak last van een opgeblazen gevoel, buikpijn of een moeilijke stoelgang? Dan doe je er goed aan eens kritisch naar je voedingspatroon te kijken. Uit recent onderzoekt blijkt dat met name een veganistisch eetpatroon of een mediterraan dieet goed zijn voor een gezonde darmflora. Daarnaast is het belangrijk dat je gedurende de dag genoeg water drinkt. 

Darmklachten door darmbacteriën  

Bepaalde voedingsbronnen zorgen bovendien dat de goede bacteriën in ons darmstelsel snel kunnen groeien. Zo zorgen producten als peulvruchten, brood, vis en noten voor een hoog niveau aan darmbacteriën die een positief effect hebben op de werking van onze darmen. Andere producten zoals rode wijn, groenten, fruit en granen worden geassocieerd met een grotere hoeveelheid bacteriën met ontstekingsremmende functies. Het tegenovergestelde geldt voor vlees, fastfood en geraffineerde suikers. Deze producten bevorderen juist de groei van negatieve darmbacteriën. Wanneer je regelmatig last hebt van darmklachten, kun je deze producten beter een tijdje laten staan. 

10 tips voor een betere darmflora:

  1. Goed kauwen (betere vertering)
  2. Gefermenteerde voeding (lactobacillen)
  3. Water (drink voldoende)
  4. Vermijd stress
  5. Stop met roken
  6. Vermijd geraffineerde suiker
  7. Eet de juiste voedingsmiddelen
  8. Probiotica (bij medicijngebruik)
  9. Omega 3 (antioxidant)
  10. Beweging (bloeddoorstroming)

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Margriet.nl.