Bron: © SIRE - Je bent nooit te oud om te leven
Oud worden betekent niet dat je ‘op’ bent. Sterker nog: volgens de nieuwste campagne van SIRE begint het leven na je 50e pas echt. Met humor, krachtige beelden én keiharde feiten wil SIRE Nederland wakker schudden: we zijn nooit te oud om te leven. Tijd om af te rekenen met het hardnekkige seniorisme dat duizenden 50-plussers beperkt.
SIRE doorbreekt het stigma: ‘Je bent nooit te oud om te leven’
SIRE (Stichting Ideële Reclame) lanceert een gedurfde en positieve campagne tegen seniorisme: discriminatie op basis van leeftijd. De boodschap: ouderdom betekent niet automatisch kwetsbaarheid of stilstand. Integendeel!
Niet te stoppen na je 50e?
Met inspirerende voorbeelden van energieke 50-plussers laat SIRE zien dat ouder worden geen rem, maar juist een versneller kan zijn.
Onderzoek toont pijnlijke cijfers: 70% voelt zich niet gewaardeerd
Uit onderzoek van DVJ Insights in opdracht van SIRE blijkt dat maar liefst 7 op de 10 50-plussers zich onvoldoende gewaardeerd voelen in de samenleving. En dat is niet zonder gevolgen: bijna de helft ervaart sociale uitsluiting, en 12 procent geeft aan dit regelmatig tot zeer vaak mee te maken.
Volgens neuropsycholoog Erik Scherder ligt hier een gevaarlijke valkuil:
Als je jezelf niet uitdaagt, zowel fysiek als mentaal, verlies je levensplezier én vaardigheden. Elke dag iets nieuws proberen, hoe klein ook, helpt om vitaal en vrolijk te blijven
De campagne: een ‘omgekeerde begrafenis’ als visueel statement
De nieuwe campagne van SIRE is allesbehalve somber. Het creatieve bureau Alfred International ontwikkelde een opvallend concept: de omgekeerde begrafenis. Met humor en symboliek worden mensen letterlijk ‘weer tot leven gewekt’. Hiermee zet de campagne een krachtig statement neer tegen het idee dat het leven na je 50e ophoudt.
Tijd voor actie
Creative directors Jeroen van de Sande en Rogier Mahieu leggen uit dat de balans tussen humor en inspiratie essentieel is: “We wilden het stereotype van de passieve oudere doorbreken met een knipoog én een wake-up call.”
Inspirerende beelden en brede steun
Naast de opvallende commercial is de campagne te zien via televisie, radio, bioscopen, social media, print en outdoor. Overal duiken krachtige portretten op van ouderen die actief, ondernemend en sprankelend in het leven staan.
Ook maatschappelijke organisaties als Alzheimer Nederland en het Nationaal Ouderenfonds ondersteunen de boodschap. De boodschap is duidelijk: veroudering is geen vertraging, maar een fase vol potentie.
Je bent nooit te oud om te leven: SIRE 2025
Bekijk de video van de campagne hieronder en lees daarna verder >>
Waarom deze campagne nu?
Directeur van SIRE, Lucy van der Helm, benadrukt het maatschappelijke belang:
Negatieve beeldvorming over ouderen begint al jong en blijft jarenlang doorwerken. Met deze campagne willen we mensen wakker schudden én 50-plussers aanmoedigen om zichzelf te blijven uitdagen.
De gevolgen van seniorisme zijn niet alleen sociaal, maar ook mentaal en fysiek. Hoogleraar Richard Ridderinkhof vat het kernachtig samen: “Als je vaak hoort dat je ‘op’ bent, ga je je ernaar gedragen.”
Lees ook: Geen geranium liefhebber? 7 alternatieven voor wie niet stil wil zitten ‘achter de geraniums’.
Over SIRE: 50 jaar idealistische reclame
SIRE bestaat al meer dan 50 jaar en bracht inmiddels 113 campagnes uit over maatschappelijke thema’s die schreeuwen om aandacht. Geen commerciële boodschappen, maar ideële campagnes die aanzetten tot nadenken, discussie en verandering.
Meedoen? #NooitTeOudOmTeLeven
Ben jij 50-plus en bruis je van de plannen? Deel je verhaal onder de hashtag #NooitTeOudOmTeLeven en laat zien dat ouder worden geen eindpunt is, maar juist een nieuw begin.
Voor meer informatie en alle uitingen: www.sire.nl