Draai voor klassieke weergave

De rijdende supermarkt is bijna verdwenen

‘Leve de man van de SRV, van je hieperdepiep hoezee!’ Kun je die slogan meezingen, dan heb je waarschijnlijk de jaren zeventig meegemaakt. In die tijd reden de supermarktwagens van de SRV door elk dorp en elke stad. Een briljant idee van Philips-topman Cor Boonstra, die toen verkoopleider was van de Zuivel Handel Maatschappij. De supermarkten werden groter, en de SRV-wagen verdween.

Ondenkbaar voor de huidige generatie, maar vroeger kon je boodschappen niet online bestellen en ook ’s avonds na werktijd boodschappen doen was onmogelijk. Hoe kwamen hele generaties huisvrouwen dan toch aan een flesje melk en een halfje bruin gesneden? Dat kochten ze bij de SRV-wagen, een rijdende supermarkt. 

Geef je boodschappenbriefje aan de chauffeur

Het assortiment van de SRV- wagen was natuurlijk beperkt, want zo’n uitgebouwde wagen kun je niet vergelijken met een grote supermarkt. Wat verse groente, zuivel, broodjes en huishoudelijke artikelen, plus wat lekkers voor bij de koffie (want je zult maar onverwacht bezoek krijgen) was er altijd wel aan boord.
De prijzen lagen wel iets hoger dan bij de gemiddelde supermarkt, daar stond het gemak tegenover.

Omdat het zo’n kleine en overzichtelijke winkel was, bleek de SRV-wagen de perfecte plek om je kinderen een boodschapje te laten doen. Met een boodschappentas, de portemonnee en het briefje konden ze in hun eentje de rijdende winkel in. Konden ze het niet vinden, dan kon de chauffeur altijd even helpen. Bij sommige SRV-wagens kon je zelfs op de pof kopen en eens per week betalen.

Samen Rationeel Verkopen

De meeste SRV-wagens waren een eenmansbedrijf, de chauffeur was tevens kassa-bediende en vakkenvuller. De - in die tijd - hypermoderne wagens werden in de loop van de jaren zeventig steeds populairder. Speciale zegeltjesacties en reclame op de radio en televisie, met die beroemde slogan, zorgden ervoor dat de rijdende supermarkt steeds bekender werd.

De rijdende supermarkt was het idee van Cor Boonstra, die beroemd is geworden als Philips-topman. Hij was destijds verkoopleider bij de Zuivel Handel Maatschappij en bedacht dat het handig zou zijn om het uitventen van zuivel, destijds nog in glazen flessen met statiegeld, aan te vullen met ander assortiment, in een moderne wagen. Hij werd de eerste SRV-directeur en zorgde voor een enorme bloei van het bedrijf, in 1970 reden tweeduizend SRV-wagens door heel Nederland. En de naam? Een afkorting natuurlijk, voor Samen Rationeel Verkopen. 

Huisvrouw niet thuis

Aan het einde van de jaren zeventig verloor de rijdende winkel terrein. Steeds meer vrouwen gingen werken, overdag waren er minder vrouwen thuis. Ze deden steeds vaker boodschappen bij supermarkten, waar de rijdende winkel maar moeilijk mee kon concurreren.

Rijden er nu helemaal geen SRV-wagens meer door Nederland? Volgens de gegevens van NRC zijn er nog tweehonderd, maar een bloeiende bedrijfstak is het bepaald niet. Op bedrijventerreinen rijden er her en der zogenaamde lunchbussen, omgebouwde SRV-wagens waar kantoormedewerkers tussen de middag verse broodjes kunnen kopen.

NPO maakte een veelbekeken documentaire (terug te zien op NPO Uitzending Gemist) over de rijdende winkel van Tonneke, die in Tilburg boodschappen bezorgt bij hulpbehoevende buurtbewoners. Toen de wagen van Tonneke panne had, werd door veel mensen geld gedoneerd om ‘m te laten repareren. Dat geeft toch aan dat de rijdende supermarkt nog in een behoefte voorziet, al lijkt de wagen van Tonneke meer een rijdend buurthuis.

Lees ook

Auteur: Sabina Posthumus
Foto: Noord-Hollands Archief, collectie Vrenegoor, NL-HlmNHA_1377_1605