Ga naar de inhoud

Opnieuw rij-instructeur onder invloed aangehouden. Gebeurt dat vaak? 

rijden onder invloed Bron: © Canva. 

Het komt gelukkig niet vaak voor dat een rij-instructeur onder invloed lesgeeft. Toch melden politie en CBR elk jaar incidenten. Het roept vragen op over de betrouwbaarheid van rijlessen, de verkeersveiligheid en de verantwoordelijkheid van instructeurs en leerlingen. Hoe ernstig is de situatie?

Geen landelijke cijfers bekend

Hoeveel instructeurs of leerlingen onder invloed worden betrapt, wordt niet centraal bijgehouden. Dat bevestigen zowel de politie als verkeersveiligheidsinstituut SWOV. Dit zegt niets over de problematiek, hooguit dat het onderbelicht blijft. Het beeld ontstaat vooral uit losse incidenten die via politieberichten naar buiten komen.

Zo meldde de politie Noord-Holland dat onlangs bij een gerichte controle van rijschoolhouders in Haarlem, 100 lesauto’s en motoren werden gecontroleerd. 4 leerlingen en 1 rij-instructeur testten positief op THC, de werkzame stof in cannabis. Iedereen werd meegenomen voor bloedonderzoek, aldus de politie.

In mei werden in Eindhoven 4 leerlingen én 1 instructeur positief getest een controle bij een rijschool. Ook bij het CBR in Den Bosch doken in april 2025 meerdere gevallen op. 6 leerlingen en 1 instructeur bleken onder invloed en mochten het examen niet voortzetten.

Lees verder onder het bericht >>

Omvang lastig in te schatten

Volgens SWOV gaat het om incidenten die zelden voorkomen bij professionele rij-instructeurs, maar wel jaarlijks terugkeren. Er is geen aanwijzing dat het aantal toeneemt, maar ook geen bewijs dat het afneemt. De omvang blijft daardoor lastig in te schatten. Dit soort incidenten komen ook niet snel naar buiten toe.

Verkeersveiligheidsexperts benadrukken dat zowel alcohol als drugs het reactievermogen, de concentratie en het beoordelingsvermogen aantasten. Het Trimbos Instituut wijst erop dat cannabis de rijvaardigheid nog uren na gebruik kan beïnvloeden, ook wanneer de gebruiker denkt dat de effecten zijn uitgewerkt. Voor leerlingen, die nog weinig rijervaring hebben, is dat risico nog groter.

Het probleem wordt versterkt doordat middelengebruik niet altijd direct zichtbaar is. Een instructeur kan achter het stuur stappen zonder dat iemand merkt dat er iets mis is. Hetzelfde geldt voor leerlingen die voorafgaand aan de les middelen hebben gebruikt. Pas bij controles worden dergelijke gevallen zichtbaar.

Strenge maatregelen

Wanneer een instructeur tijdens een controle positief test, volgen strenge maatregelen. De politie legt altijd een rijverbod van 24 uur op. Daarna bepaalt het bloedonderzoek of sprake is van strafbare waarden. Als dat het geval is, kan het Instituut voor Beroepsopleiding en Kwalificatie in de Mobiliteitsbranche (IBKI) besluiten dat de instructiebevoegdheid wordt ingetrokken of geschorst.

Het CBR krijgt in die situaties ook een melding, wat kan leiden tot een rijgeschiktheidsonderzoek. De politie waarschuwt dat instructeurs een voorbeeldfunctie dragen. “Lesgeven onder invloed vormt een direct gevaar voor de leerling én andere weggebruikers,” aldus de eenheid Noord-Holland.

Gevolgen voor de leerling

Leerlingen die onder invloed achter het stuur zitten tijdens een les of examen, kunnen eveneens zware maatregelen verwachten. Ze krijgen een rijverbod en worden doorverwezen naar aanvullend onderzoek.

Als blijkt dat ze boven de wettelijke waarden zitten, meldt de politie dit standaard aan het CBR. Dat kan leiden tot een educatieve maatregel of een rijgeschiktheidsonderzoek, wat vaak duur en tijdrovend is. Het CBR zegt regelmatig dat vooral jongeren onderschatten hoe lang middelen zoals cannabis in het lichaam blijven.

De gevolgen voor zowel instructeurs als leerlingen zijn groot. Mogelijke maatregelen zijn:

  • een tijdelijk rijverbod;
  • boetes of strafrechtelijke vervolging;
  • intrekking of schorsing van de instructiebevoegdheid;
  • een melding bij het CBR en een onderzoek naar rijgeschiktheid;
  • verplicht volgen van een educatieve maatregel.

Geen centraal registratiesysteem

Er bestaat in Nederland geen centraal registratiesysteem dat vastlegt hoeveel instructeurs of leerlingen onder invloed worden betrapt. Zou dat er niet moeten zijn? Controles worden uitgevoerd door regionale politie-eenheden en het CBR, maar de resultaten worden niet nationaal gebundeld.

Daardoor ontstaat geen volledig overzicht van de werkelijke omvang. SWOV noemt het een onderbelicht, maar potentieel risicovol verschijnsel. Vooral omdat het gaat om situaties waarin onervaren bestuurders afhankelijk zijn van professioneel toezicht.

De tekst gaat onder de video verder >>

@verkeersschoolnoa

Deze keer kwam de leuke agent wel met een alcoholcontrole tijdens de rijles😄 – #rijles #verkeersschoolnoa #rijschool #rijlessen #autorijles #rijschoolalkmaar #alkmaar #autorijlessen #praktijkexamen #rijexamen

♬ chille guy – Mensa & SRNO

Wat doet de politie eraan

Sinds 2024 voert de politie vaker onaangekondigde controles uit bij rijscholen, oefenterreinen en examenlocaties. De acties richten zich niet alleen op middelengebruik, maar ook op bevoegdheden, naleving van veiligheidsregels en het maximaal aantal motorrijleerlingen dat tegelijk mag worden begeleid.

Volgens de landelijke verkeersofficier worden deze gerichte controles de komende jaren verder uitgebreid. De verkeersveiligheid is te belangrijk om risico’s te accepteren, aldus de politie.

Lees ook: Rijlessen fors duurder: straks onbetaalbaar.

Bronnen:

Politie.nl, SWOV,, Autoblog