Ga naar de inhoud

Petitie: ‘Stop verdubbeling motorrijtuigenbelasting op campers’

Update:
Petitie tegen verdubbbeling mrb campers

De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) biedt dinsdag 24 oktober een petitie aan bij de Commissie Financiën van de Tweede Kamer. Camperbezitters en belanghebbenden verzoeken het voornemen om de verdubbeling van de motorrijtuigenbelasting voor campers te laten vervallen. Dit zijn de argumenten.

Petitie tegen verdubbeling al meer dan 53.000 getekend

De petitie ‘Verhoog de wegenbelasting voor campers niet’ is een reactie op het plan om de motorrijtuigenbelasting (verder te noemen mrb) voor campers te verdubbelen vanaf 2026. De NKC is van mening dat een verdubbeling van de wegenbelasting onredelijk en ineffectief is. Inmiddels is de petitie meer dan 53.000 keer ondertekend.

Worden deze en andere kampeerwagens over een paar jaar massaal aangeboden op tweedehands.net? Lees verder >>

Als belangenbehartiger van 180.000 Nederlandse camperaars pleit de NKC voor een tarief dat beter past bij het daadwerkelijke gebruik van campers, en voor een toekomstbestendige oplossing zoals betalen naar gebruik, een voorstel dat eerder is gesteund door alle betrokken partijen in de mobiliteitssector.

Plotselinge invoering verdubbeling is oneerlijk

De plotselinge invoering van deze maatregel wordt als oneerlijk gezien en heeft nadelige gevolgen voor de gehele camperbranche. De NKC geeft de voorkeur aan een versnelde invoering van het ‘betalen naar gebruik’ en het afzien van de voorgenomen verdubbeling van mrb-kosten voor een kleine groep Nederlandse camperaars.

Voor campers geldt momenteel een kwarttarief voor de motorrijtuigenbelasting omdat campers geen dagelijks vervoermiddel zijn. Gemiddeld wordt een camper 7.000 km per jaar, waarvan gemiddeld zo’n 3.000 km in Nederland, gebruikt voor recreatieve doeleinden.

Impact van campers op wegennet is minimaal

Campers gaan daarnaast voornamelijk buiten de drukte de weg op en rijden hoofdzakelijk door dunbevolkte gebieden. En de meeste kilometers legt men af over buitenlandse wegen. Hierdoor is de impact van campers op het nationale wegennet minimaal en rechtvaardigt geenszins een verdubbeling van de mrb-tarieven. wat ook in het belang is van mkb-bedrijven in de toeristische en recreatieve sector.

Kampeerauto’s moeten betaalbaar blijven

Aantal campers neemt toe, maar zijn ze straks nog wel te betalen? De NKC benadrukt tot slot ook dat kampeerauto’s betaalbaar moet blijven, zowel voor huidige bezitters als voor toekomstige generatie camperaars. Luistert de Tweede Kamer niet naar de bezwaren en zet het haar plan door, dan kan dit ook voor de mkb-bedrijven in de toeristische en recreatieve sector slecht uitpakken. Je kunt de petitie ‘Verhoog de wegenbelasting voor campers niet’ nog steeds tekenen via petities.nl

Bron: Nederlandse Kampeerauto Club, Petitities.nl

Meer over: