Ga naar de inhoud

Boete door autoruit krabben met draaiende motor

Update:
Boete ijskrabben motor draaiende

Nederlandse automobilisten krabben vaak hun ruiten met draaiende motor om beslagen ramen te voorkomen. Ondanks dat dit (nog) geen boete oplevert in Nederland, is het zeer schadelijk voor het milieu en wordt afgeraden door de ANWB.

Verdere nonchalance kan resulteren in boetes van €280 voor onvoldoende ijsvrij gemaakte autoruiten en €160 voor slecht ijsvrije buitenspiegels.

Automobilisten zijn namelijk verplicht hun autoruiten – zowel voor, achter als aan de zijkanten – compleet ijsvrij te houden, zodat het zicht niet belemmerd wordt. Vanaf komende maand en het volgend jaar, worden deze bedragen respectievelijk verhoogd naar €180 en €300.

Is het toegestaan om tijdens ijskrabben de motor van je voertuig te laten draaien?

De meeste autorijders laten de motor draaien om de ontdooi- en ontwasemingsfuncties te activeren. Dit is nog wel toegestaan, ondanks de tegenwoordige CO2-regels.

Het is wel belangrijk op te merken dat deze praktijk in omliggende landen verboden is. In Duitsland kan de boete variëren van 80 tot 200 euro, afhankelijk van of het op privéterrein plaatsvindt of niet, en in België kan het een boete van 130 euro opleveren. Het is daarom bijna wachten op de reactie hierop in Nederland.

Waarom is het krabben van je autoruit met draaiende motor schadelijk?

Een motor die stationair draait, komt langzamer op temperatuur. Dit kan de uitstoot van schadelijke stoffen verhogen tot wel acht keer het normale niveau. Deze hoge uitstoot is niet alleen belastend voor het milieu, maar kan ook de gezondheid van mensen nadelig beïnvloeden.

Daarom adviseert de ANWB automobilisten om deze praktijk te mijden. Ondanks dat wordt dit advies genegeerd door velen onder het voorwendsel dat de ramen direct beslaan bij het rijden na het krabben met een koude motor.

Andere nadelen ijskrabben naast milieuvervuiling

Het laten draaien van je motor terwijl je krabt heeft ook andere nadelen. Omdat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait, resulteert dit in harder slijten van de motor en een hoger brandstofverbruik. Bijkomend is de effectiviteit van deze methode beperkt, aangezien de warme lucht van de ventilator pas verschijnt bij een al opgewarmde motor en opwarmen tijdens stationair draaien kost tijd.

Concluderend legt naast de potentiële boetes, de extra slijtage, hogere brandstofkosten en milieubelasting een zware tol op deze schadelijke gewoonte.

Bron: bd

Meer over: