Ga naar de inhoud

Hoogseizoen pakketbezorger aangebroken, hoofdrol voor pakket ophaalpunt

pakket ophaalpunt Bron: © Canva 

Het is weer zover: de feestdagen komen eraan en daarmee breekt het hoogseizoen voor de pakketbezorgers aan. Het eerste dat je in de bezorgapps ziet, is de boodschap dat jouw pakketje mogelijk later komt. Het mag je duidelijk zijn, het pakket ophaalpunt wordt jouw beste vriend deze weken. De bezorgdiensten draaien overuren en jij raakt steeds meer aangewezen op afhaalpunten van PostNL en DHL.

Waarom jij vaker naar een pakket ophaalpunt gaat

De pakketdrukte stijgt elk jaar opnieuw. Volgens PostNL is het aantal pakketten in de feestperiode zo hoog dat piekdagen gemakkelijk miljoenen zendingen opleveren, meldt PostNL in zijn eigen piekcommunicatie (PostNL Piekperiode-update 2024).
DHL bevestigt dat beeld en spreekt van “extreme volumes” in december, aldus DHL in recente operationele updates.

Daardoor zetten webshops en bezorgdiensten volop in op afhaalpunten. Niet omdat jij zo graag naar buiten gaat in de regen met je ophaalcode, maar omdat het systeem anders vastloopt.

PostNL en DHL nek-aan-nek

Je denkt misschien dat er overal pakketpunten zitten. Dat klopt ook bijna. PostNL telt ongeveer 4500 pakketpunten, DHL ongeveer 4300, zo blijkt uit de meest recente openbare cijfers van beide bedrijven. Toch zit er verschil in bereik.

Uit een analyse van landelijke pakketpuntdata blijkt dat ruim 5,8 miljoen huishoudens binnen één kilometer van een PostNL-punt wonen, tegenover bijna 5,4 miljoen voor DHL. Dat meldt NRC in een geografische vergelijking van 2024, gebaseerd op bijna 13.000 pakketpunten en de adressen van bijna 10 miljoen woningen in Nederland (NRC, 19 november 2024).

Je ziet, de 2 grootste koeriers zitten dicht bij elkaar, maar PostNL tikt nét wat meer voordeuren aan binnen loopafstand.

Lees verder onder de video >>

Automaten worden de nieuwe norm

PostNL wil het netwerk flink vergroten. Vooral de pakketautomaten zijn in opkomst. Dat zijn onbemande kluizen waar jij dag en nacht terecht kunt. PostNL heeft er nu rond de 1300, maar dat moeten er in 3 jaar bijna 3 keer zoveel worden. “Mensen waarderen de automaten enorm, omdat ze altijd bereikbaar zijn,” aldus een woordvoerder van PostNL.

Ook het aantal reguliere pakketpunten moet omhoog, bevestigt PostNL in dezelfde publicatie. De druk blijft toenemen, het netwerk moet mee.

Nog genoeg blinde vlekken

Je zou denken dat elke wijk wel een punt heeft. Niet dus! Nederland kent opvallend veel ‘gaten’ in de dekking.

NRC schrijft dat sommige stadsdelen, zoals Rotterdam-Nesselande, slecht zijn bediend: 6 op de 7 bewoners wonen daar meer dan een kilometer van het dichtstbijzijnde pakketpunt. Landelijk geldt dat voor ongeveer een derde van de mensen.

Dus ja, jij woont misschien perfect tussen 3 pakketpunten en een automaat, maar andere mensen moeten bijna een kleine hike afleggen voor één doosje scheermesjes.

Komt thuisbezorgen onder druk te staan?

De sector vraagt zich steeds meer af of standaard thuisbezorging houdbaar blijft. “Niet meer standaard thuisbezorgen kan een manier zijn om de pakjesstroom te beteugelen,” stelt Albert Jan Swart, sectorspecialist logistiek bij ABN Amro.
Volgens hem zou jij dan net iets kritischer nadenken voordat je om 23.58 uur nog een spontane impulsaankoop doet.

Maar tegelijk blijft de vraag groeien. ING voorspelt dat de Nederlandse e-commerce dit jaar met 9% groeit en volgend jaar nog eens 7% (ING, Sectorprognose E-commerce 2024).
Kortom: we bestellen steeds meer rommel. En het tempo gaat niet omlaag.

Pakketpunten puilen uit

De gevolgen zijn overal merkbaar. FNV meldt dat sommige bezorgers tijdens piekperiodes 200 stops per dag maken. Dat is geen werkdag meer, dat is een survival-run.

Bij pakketpunten wordt het krap. NRC citeert winkeliers die nauwelijks nog door hun eigen zaak kunnen lopen door de stapels dozen. Sommigen moeten de winkel zelfs tijdelijk sluiten om alles te sorteren.

En jij staat dan in de rij met 20 anderen, die allemaal hopen dat hun doosje niet onderop een wankele toren ligt.

Lees verder onder het bericht >>

Milieuvoordeel? Niet altijd!

Meer pakketten naar afhaalpunten lijkt duurzaam. Eén bezorger rijdt minder rond. Maar volgens brancheclub Thuiswinkel.org is het niet zo simpel.

“Als iedereen in de auto stapt om een pakket op te halen, zijn we juist verder van huis,” waarschuwt een woordvoerder.

Je loopt het risico dat je CO₂-impact stijgt voor een paar sokken die je eigenlijk toch wilde retourneren.

Wat betekent dit voor jou deze feestdagen?

Kort gezegd: het wordt druk. Heel druk. En jij gaat vaker naar een pakket ophaalpunt. Gelukkig kun je jezelf goed voorbereiden.

Hier een kleine survival-lijst:

  • Kies waar mogelijk voor een pakketautomaat. Je voorkomt wachtrijen.
  • Haal je pakket op de fiets. Je spaart stress én het klimaat.

En nog één lijst:

  • Check je track-and-trace vaker dan je WhatsApp.
  • Wees lief voor de bezorger. Echt. Die heeft het zwaarder dan jij.

Bronnen:

Post.NL, Thuiswinkel, NRC