Draai voor klassieke weergave

Hoe kun je obstipatie en last met poepen voorkomen

Uren op de wc? Dat is geen goed idee. Een moeilijke stoelgang kan zorgen voor aambeien, spataderen en zelfs beroertes. Met deze zes tips loopt alles soepeltjes, zoals het moet, op de toilet.

Ga naar de wc als je moet

Voel je dat je naar de wc moet? Ga dan ook, zo snel mogelijk. Ophouden van ontlasting is de voornaamste reden voor obstipatie en een moeilijke stoelgang. En harde ontlasting doet pijn, zodat je nog minder ontspannen bent op de wc. Dus, ga! Vind je het lastig, bijvoorbeeld op een wc op de camping of bij andere mensen thuis? Leid je aandacht dan af door een spelletje te spelen op je telefoon of in je hoofd bijvoorbeeld rekensommen te maken. Zo komen die tafels van vermenigvuldiging toch nog van pas.

Genoeg vezels

Voedingsvezels zijn deeltjes van het eten die bijna niet verteren. Ze houden vocht vast en maken daardoor de ontlasting dikker en zachter. Ook zorgen vezels voor de juiste bacteriën in je darm. Vezelrijk voedsel is bijvoorbeeld volkorenbrood en volkorenpasta, maar ook fruit, groente en noten. Extra vezels toevoegen aan jouw gerechten? Met een lepel lijnzaad in de muesli elke ochtend, of een smoothie met chiazaad krijg je ongemerkt toch wat extra vezels binnen.

Drink minimaal 1,5 liter per dag

Door veel te drinken, moet je niet alleen vaker plassen, het is ook goed voor je stoelgang. Alleen als je voldoende drinkt, kunnen de voedingsvezels hun nuttige werk doen. De aanbevolen hoeveelheid is zeker een liter per dag, maar liever 1,5 tot 2. Thee, koffie, water, vruchtensap: het is allemaal goed. Alcohol is geen goed plan, zeker niet als je wat last hebt van je darmen. Mensen die veel alcohol drinken, hebben vaak een onregelmatige stoelgang en afwisselend verstopping en diarree.

Kom in beweging

Juist als je last hebt van obstipatie, heb je geen zin om te bewegen. Je buik doet pijn en je voelt je niet fijn. Het liefst blijf je zo dicht mogelijk bij de wc in de buurt. Juist dan is het belangrijk om in beweging te komen! Maak een wandeling, ga een rondje fietsen, of, als je puf hebt, ga een paar kilometer hardlopen. Wil je deur niet uit? Ren dan een paar keer de trap op en af, want elke beweging helpt. Door de bewegende spieren, verplaatst je ontlasting zich sneller door de darm en uiteindelijk richting de uitgang. 

Geen stress

Ben je erg druk en voel je stress, dan heeft dat ook effect op je darmen. Vooral je dikke darm gaat zich haasten, de ontlasting gaat er te snel doorheen. Er is dan niet genoeg tijd om vocht en zout uit de poep te halen, waardoor het dun blijft. Resultaat: diarree. Is de stress voorbij, dan komen je darmen ook weer tot rust. Drink in de tussentijd voldoende – door diarree raak je snel veel vocht kwijt – en blijf gewoon eten, kies daarbij vooral voedsel met veel vezels.

Kijk in de pot

Geneer je niet, kijk goed hoe je ontlasting eruit ziet. Heeft je poep ineens een andere kleur, verandert de structuur (van droge keutels naar diarree, of juist van soepele drollen naar harde ontlasting) of ga je ineens veel vaker naar de wc dan normaal? Dat is iets om in de gaten te houden en, zeker in de combinatie met andere gezondheidsklachten, met de huisarts te bespreken.

Startpagina geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een arts.

Bronnen: Maag Lever Darm Stichting
Auteur: Sabina Posthumus