Ga naar de inhoud

Italianen duiken massaal op spotgoedkope iPad van €15, Mediamarkt in paniek

iPad Bron: © Canva 

Bij het Italiaanse filiaal van MediaMarkt scoorden klanten een iPad voor slechts €15, maar al snel werd hen gevraagd het apparaat weer in te leveren. Het filiaal kwam met een bizarre actie. Op 8 november verscheen een aanbieding: een Apple iPad Air voor slechts €15 in plaats van circa €879. Een cruciale fout waar vele oplettende Italianen gretig gebruik van maakten.

Klanten krijgen 2 opties

Klanten slaan onmiddellijk hun slag. Bestellingen worden massaal online geplaatst, de betaling op locatie afgerond en het toestel meegegeven. Een volkomen legitieme transactie zou je denken.

Maar 11 dagen later komt de harde realiteit boven water. MediaWorld, de Italiaanse benaming voor Mediamarkt, stuurt een mail waarin het benadrukt dat de prijs “duidelijk onjuist” was en vraagt klanten om te kiezen tussen 2 opties:

  1. Óf de iPad houden en het prijsverschil bijbetalen, met een korting van €150.
  2. Óf het toestel terugbrengen, het betaalde bedrag van €15 terugkrijgen + een voucher van €20.

Goede deal? Daar dachten de meeste kopers anders over.

Lees verder onder de berichten >>

Geen eenvoudige opgave

Het voelt als het klassieke “koopt u nu, betaalt u later weer wat meer”-scenario. Maar is dat wel correct volgens de wet? Massimiliano Dona, een Italiaanse consumentenrechtadvocaat stelt dat het contract mogelijk ontbonden kan worden volgens artikel 1428 van het Italiaanse burgerlijk wetboek. Aangetoond moet worden dat de koper de prijsfout had kunnen herkennen. En dat is in dit geval geen eenvoudige opgave.

Lees verder onder de video >>

Het Black Friday gevoel

Voor de klanten voelt het als een buitenkans. Wie biedt nou een iPad aan voor €15? Zeker in de aanloop naar Black Friday. De timing maakt dat het koopjesgevoel niet totaal ongeloofwaardig is.

Aan de andere kant zegt MediaWorld dat het gaat om een “technisch foutje” veroorzaakt door het ecommerce-platform, en dat de publicatie van deze prijs economisch onhoudbaar is.

De meerderheid van de klanten weigeren hun iPad terug te geven. Zij houden vast aan het principe ‘gekocht = gekocht’.

Juridisch steekspel op komst

Het incident roept ook vragen op over de krachtverhouding tussen retailer en consument in de EU. Want wat als een klant zegt: “Bedankt, het is jullie fout, maar het contract is voltooid, ik houd ’m”? Volgens de deskundigen is dat juridisch mogelijk, maar elke zaak is afhankelijk van de precieze details.

Voor MediaWorld is het vooral gênant. Promoties, loyaliteitsacties, Black Friday-gekte, allemaal zaken waarin je als consument gewend bent goede deals te zien. Dat maakt de verdediging “jullie móesten het doorhebben dat het fout was” minder sterk. En dat kan de mediawinkel juridisch parten spelen.

2 opties

MediaWorld heeft zijn voorstel netjes gecommuniceerd. Dat maakt het interessant. Geen persoonlijke dreigbrieven, maar 2 opties, rustig gepresenteerd.

Het is alsof je kiest tussen “oké, ik betaal alsnog” of “oké, ik lever terug”. Maar er zit een subtiele druk in. Wil je de iPad houden of niet? Wat zou jij doen?

Wat leren we hieruit?

  • Lees kleine lettertjes, ook al lijkt het een superdeal.
  • Bewaar je bevestiging, zelfs als het maar €15 is.
  • Soms is de goedkoopste prijs écht een fout, maar vaak is dat lastig aantoonbaar.
  • Winkels kunnen proberen deals terug te draaien, maar consumenten hebben ook rechten.

De iPads-actie van MediaMarkt toont hoe prijsfouten kunnen leiden tot ongewenste reclame- én juridische situaties. Voor klanten was het feest, tot de club van “terugbrengen, alstublieft” binnenkwam.

Er is nog géén officiële uitspraak of rechtszaak opgestart, maar de zaak houdt de gemoederen flink bezig. Voor de retailers geldt tijd voor scherpere controles. Voor kopers: feest! Maar voor hoe lang.

Op naar de beste (echte) Black Friday aanbiedingen met z’n allen.

Bronnen:

Wired, Bright.nl