Draai voor klassieke weergave

Last van hielspoor? Zo kom je ervan af!

Verpest een stekende pijn in je hiel de lol in wandelen en hardlopen voor je? Grote kans dat je hielspoor hebt, een nare kwaal veroorzaakt door overbelasting van pezen onder de voet. Met wat handige tips en een flinke dosis geduld kom je er weer vanaf.

Hielspoor voelt als stekende pijn onder de hiel van je voet. Sommige mensen beschrijven het als een steentje in je schoen, anderen zeggen dat de stekende pijn meer voelt alsof er iets scherps in je hiel wordt geprikt. Vooral als je op blote voeten of op slippers loopt, voel je die pijn. En als je net opstaat of even hebt stilgezeten, doet het extra zeer. Kortom: géén pretje.

Wat is hielspoor eigenlijk, en hoe kom je ervan af?

Van je hiel tot je tenen loopt een brede, platte pees, de fascia plantaris. Die peesplaat kan door overbelasting ontstoken raken. De hele dag staan, veel lange wandelingen maken of beginnen met hardlopen: allemaal oorzaken waardoor de hielpees in opstand kan komen. Het begint geleidelijk, maar bij onvoldoende rust neemt de pijn snel toe. Typisch van hielspoor is die stekende pijn ’s ochtends vroeg, als je de eerste stappen uit bed neemt. Ook doet het extra zeer als je op blote voeten loopt en op je hak landt. Die pijn verdwijnt zodra je je voeten ontlast, bijvoorbeeld als je gaat zitten of in bed ligt. Als iemand ook maar naar je hiel wijst, heb je waarschijnlijk al pijn en als je op je hiel drukt, doet dat knap zeer.

Wie krijgt hielspoor?

Niet elke enthousiaste wandelaar krijgt last van z’n hiel. Mensen met overgewicht hebben iets meer kans, net als mensen met holle of juist platte voeten. Ook een korte achillespees of korte kuitspieren kunnen zorgen voor hielspoor-klachten. Twijfel je of de pijn in je voet op hielspoor wijst? Ga dan naar de huisarts, die kan het goed vaststellen.

Hoe kom je van de pijn af?

Wat kun je doen om van die ellendige pijn af te komen? Uitrusten en geduld hebben, zal de huisarts adviseren. Blijf wel in beweging, maar belast de voeten minder dan je deed. Je gaat korter wandelen, minder lang staan en lopen en veel korter hardlopen. Zorg ook voor een goede warming up, dan is de pijn een stuk minder. Is die pijn niet te doen, neem dan een paracetamol of andere pijnstiller.

3 behandelingen om hielspoor te voorkomen:

1. Zooltjes en sokken

Sommige mensen vinden verlichting van hielspoor door speciale inlegzooltjes. Die verdelen de druk onder de voet anders, waardoor de peesplaat wordt ontlast. Speciale gel kan zorgen voor minder druk op de pijnlijke plek. Er zijn ook speciale massagesokken, die de spieren en pezen extra oprekken. Geen lekkere sokken om op te lopen, maar als je ze ’s avonds in bed aantrekt worden je spieren gemasseerd terwijl je slaapt. Ook zijn er sokken die de voeten masseren terwijl je beweegt. Die zorgen voor een betere doorbloeding, en dat zou het herstel van hielspoor bespoedigen.

Hielspoor zooltjes

2. Shockwave therapie

Met een speciaal apparaat vuren speciale therapeuten schokgolven af op de pijnlijke hiel. Die schokgolven zorgen voor een betere doorbloeding van pezen en gewrichten. Als de spieren beter doorbloed zijn, kunnen ze sneller herstellen. Ook breken ze de verkalking van de peesplaat af, een belangrijke factor als het gaat om pijn in de hiel. Die shockwave-therapie kan wat pijnlijk zijn, het is wel effectief: de meeste mensen zijn na 5 tot 7 behandelingen van hun klachten af.

3. Injectie

Is de pijn niet te harden, dan kunnen cortisonen-injecties in de peesplaat worden gezet. Daardoor vermindert de ontsteking, en is de hielspoor snel verdwenen. Maar de injecties zijn meer symptoombestrijding dan een oplossing: ze stillen de pijn, nemen de oorzaak van de hielspoor niet weg. Klachten kunnen na enige tijd weer terugkomen. Ook kan zo’n injectie flink pijnlijk zijn, en er is de kans dat de prik de peesplaat onder de voet beschadigt.

Vooral: geduld

Door de pijnlijke voet te ontlasten en voorzichtig te gebruiken, nemen de klachten na verloop van tijd vanzelf af. Intensief sporten wordt afgeraden, maar beweging is goed – door stilzitten wordt de klacht niet beter. Maak geen lange wandeling, maar ga tussendoor zitten om uit te rusten. Hardlopen? Licht trainen kan, maar misschien is het beter om een sport te kiezen waarbij je voeten het niet zo zwaar te verduren hebben, zoals zwemmen of fietsen. Zoek uit in welke schoenen je de minste pijn ervaart. Voor sommige mensen zijn harde zolen en een stevig voetbed juist prettig, anderen kiezen voor zachte schoenen die goed aansluiten.

Orthopedische sloffen

En heb geduld: het kan zeker 3 maanden duren, voordat de klachten helemaal over zijn. Helpen al deze tips niks? Ga dan terug naar de huisarts voor advies. Eventueel kun je worden doorverwezen naar een orthopeed, die de klachten grondiger aanpakt.

Startpagina geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een arts

Lees ook:
- Confronterend: dit zijn de 10 meest voorkomende ouderdomskwaaltjes
- Last van aambeien? Dit kun je tegen aambeien doen

Auteur: Sabina Posthumus