Ga naar de inhoud

Henk Westbroek kan naar zijn centen fluiten na oordeel rechtbank

Henk Westbroek Bron: © Instagram. Henk Westbroek is woedend. 

Zanger Henk Westbroek is woedend. “Dom, hè? Die buitenlandse rechters!” schrijft hij verontwaardigd op X, kort nadat de Amsterdamse rechtbank zijn eis tegen Universal Music heeft afgewezen. De zanger, bekend van Het Goede Doel, vocht samen met andere collega’s voor eerlijkere streaming vergoedingen. Maar de rechter besloot anders: Universal Music hoeft de artiesten niet méér te betalen.

Lees verder onder de video >>

Groeiende frustratie in de muziekindustrie

“Het voelt alsof de rechter zegt dat multinationals als Universal Music zelf mogen bepalen wat ze artiesten gunnen”, reageert Westbroek furieus. Zijn woede is tekenend voor een groeiende frustratie in de muziekindustrie: terwijl platenlabels en streamingdiensten miljarden verdienen, zien veel artiesten daar nauwelijks iets van terug.

Onze rechters volgen strikt het contractenrecht. Dat betekent: wat er ooit is afgesproken, blijft gelden, ook al is de wereld intussen compleet veranderd.

Oude contracten, nieuwe tijden

De kern van het conflict ligt in contracten die stammen uit de tijd van cd’s. Westbroek en zijn collega’s tekenden destijds royalty-afspraken die aansloten bij fysieke verkoop, niet bij streaming. Nu Spotify, Apple Music en YouTube de markt domineren, vinden ze het oneerlijk dat die oude percentages nog steeds gelden. Ze vroegen de rechter om aanpassing van hun contracten: 50 procent van de inkomsten uit streaming en een schadevergoeding voor jarenlange onderbetaling.

Onvoldoende bewijs

De rechter oordeelde op 23 oktober 2025 echter dat Universal Music de bestaande afspraken niet hoeft te wijzigen. Volgens de rechtbank hebben de artiesten niet genoeg bewezen dat ze structureel te weinig betaald kregen. Daarmee blijft het oude contract van kracht, inclusief de destijds afgesproken royalty’s van ongeveer 10 procent.

Voor Westbroek kwam die uitspraak als een mokerslag. Hij verwijst naar buitenlandse voorbeelden, waar rechtbanken artiesten wél gelijk gaven. “In Amerika, Groot-Brittannië en België snappen rechters blijkbaar dat streaming een compleet ander verdienmodel is”, sneert hij.

‘Gemiste kans voor eerlijke beloning’

De teleurstelling in de muziekwereld is groot. De Kunstenbond en BAM! Popauteurs, die zich achter de rechtszaak schaarden, spreken van een “gemiste kans voor eerlijke beloning in het digitale tijdperk”, aldus de Kunstenbond. Advocaat Bjorn Schipper stelt dat de uitspraak laat zien dat het auteurscontractenrecht uit 2015 “in de praktijk weinig bescherming biedt voor artiesten”.

Ook andere muzikanten laten van zich horen. Op X reageren fans en collega-artiesten massaal op de uitspraak. “Henk heeft groot gelijk”, schrijft een gebruiker. “Streaming brengt miljarden op, maar de artiest krijgt kruimels.”

Genegeerd door een rechtssysteem

Westbroek zelf reageert fel op zijn eigen account. In een bericht van 23 oktober 2025 schrijft hij: “Ik begrijp dat in tegenstelling tot de rechtbanken in Amerika, Groot-Brittannië en België de Nederlandse rechtbank besloot dat multinational Universal Music eenzijdig mag bepalen wat ze artiesten gunnen voor exploitatie via streamingdiensten. Dom, hè? Die buitenlandse rechters!”

Zijn woorden worden breed gedeeld en geciteerd door onder meer NU.nl, 3voor12 en AD.nl. De toon is scherp en verontwaardigd: Henk Westbroek voelt zich niet alleen tekortgedaan, maar ook genegeerd door een rechtssysteem dat volgens hem te veel de kant van de platenmaatschappijen kiest. Zijn frustratie verwoordt wat veel muzikanten al jaren voelen, dat streaming vooral winst oplevert voor de industrie, niet voor de makers.

‘Wereld is compleet veranderd’

De zaak van Henk Westbroek staat niet op zichzelf. Over de hele wereld worstelen artiesten met verouderde contracten die niet zijn berekend op streaming. In het Verenigd Koninkrijk klaagde producer Four Tet (Kieran Hebden) zijn label Domino Recording Company aan, omdat hij slechts 18 procent ontving terwijl zijn contract uit 2001 een 50 procent royalty zou moeten garanderen. Na maanden juridisch getouwtrek schikte Domino de zaak en betaalde Four Tet alsnog het hogere tarief.

Onderzoek naar economische ongelijkheid

Ook in België en Frankrijk zijn rechters coulanter. Daar werden contracten deels herzien om artiesten eerlijker te compenseren. En in het Verenigd Koninkrijk heeft de regering zelfs onderzoeken laten uitvoeren naar de economische ongelijkheid in streaming. Het rapport leidde tot voorstellen om contracten aan te passen, met hogere percentages en kwijtschelding van oude schulden.

Nederland blijft daarentegen conservatief. “Onze rechters volgen strikt het contractenrecht”, zegt mediajurist Schipper. “Dat betekent: wat er ooit is afgesproken, blijft gelden, ook al is de wereld intussen compleet veranderd.”

In Finland en Frankrijk pakken ze het anders aan

Volgens onderzoek van Music Business Worldwide ontvangt een artiest gemiddeld zo’n 13 procent van de totale streamingopbrengsten. De rest gaat naar het platform en het label.

  • Streamingdiensten als Spotify verdelen inkomsten volgens het zogeheten pro-rata-model: het totale abonnementsgeld wordt verdeeld naar marktaandeel. Dat bevoordeelt grote artiesten en labels, terwijl kleine acts bijna niets ontvangen.
  • In een betalingsmodel, dat in Finland en Frankrijk wordt getest, gaat het geld van een abonnee rechtstreeks naar de artiesten die die gebruiker luistert.

Vooral dat laatste systeem krijgt steun van artiesten en vakbonden, omdat het eerlijker aanvoelt. Maar labels en platforms verzetten zich, uit angst voor lagere inkomsten en hogere administratieve kosten.

Westbroek heeft iets in gang gezet

Met zijn woede uitbarsting op X is Henk Westbroek opnieuw de stem van de verontwaardigde artiest. Hij was in de jaren 80 al driftig maatschappelijk betrokken en is dat nu juridisch terrein. Zijn tirade raakt een gevoelige snaar: artiesten voelen zich machteloos tegenover de grote platenmaatschappijen.

Lees verder onder het bericht >>

Lees verder onder de video >>

Einde discussie?

De kans is groot dat de zaak een precedent schept. Nederlandse artiesten met oude contracten zullen na dit vonnis nog moeilijker hun voorwaarden kunnen aanpassen. Toch geloven velen dat de discussie niet stoppen na de uitspraak.

Zoals Westbroek zelf zegt in een interview met AD: “Ik ben niet alleen boos voor mezelf, ik ben boos voor iedereen die muziek maakt. Streaming is de toekomst, maar wij leven nog in het in de tijd van de cd.”

Bronnen:

Volkskrant, AD, Kunstenbond, AD

Lees hieronder wat we eerder over Henk Westbroek schreven >>


Henk Westbroek keert onverwacht terug op het podium, maar waar is Henk Temming?

Huidige afbeelding: Henk Westbroek en Het Goede Doel
Bron: © BSR Agency/Gentle Look via Getty Images.

23 juli 2025 – Fans van Het Goede Doel wrijven hun ogen uit: Henk Westbroek (73) staat weer op het podium met een nieuwe band, oude hits en vertrouwde gezichten. Maar 1 naam ontbreekt opvallend: Henk Temming. Wat zit er achter deze comeback en de mysterieuze afwezigheid van zijn voormalige muzikale wederhelft?

door Wendy Ruittemanz

De tekst gaat onder de video verder >>

Verrassende terugkeer naar de jaren 80

Voor wie is opgegroeid met Nederlandstalige klassiekers als ‘België’ en ‘Vriendschap’ is het een nostalgische droom: Henk Westbroek vormt samen met toetsenist René Meister en drummer Toni Peroni de Het Goede Doel Revival Band. Ook zanger Marcel van den Berg maakt deel uit van het gezelschap, dat met een flinke dosis eerbetoon door het land trekt.

De insteek? Geen nieuwe muziek, geen experimenten, wél een setlist vol publieksfavorieten die nog altijd moeiteloos worden meegezongen.

Waarom deze comeback en waarom zonder Temming?

In zijn eigen woorden: “Het voelt vreemd om een eerbetoon aan jezelf te brengen.” Toch zegt Westbroek volmondig ‘ja’ tegen het project. Niet alleen om actief te blijven, maar ook vanwege het plezier dat hij eraan beleeft. “Het houdt me van de bank”, grapt hij.

Maar waar is Henk Temming? Die schittert door afwezigheid en dat is geen toeval. Al jaren heerst er een diepe persoonlijke breuk tussen de 2 oprichters. “Het was hij of ik”, zegt Westbroek openhartig. Sindsdien is er geen contact meer, en een hereniging lijkt uitgesloten. Zanger Marcel van den Berg neemt tijdens de optredens zijn rol over en dat doet hij overtuigend.

Festivalpodiums, kermissen en kolkende zalen

De Revival Band staat inmiddels op menig podium: van bedrijfsfeesten tot dorpskermissen. De reacties? Overweldigend enthousiast. De klassiekers zorgen voor massaal meezingen en een golf van nostalgie. Westbroek staat er met een kunstknie, maar de energie is onverminderd:

  • ‘Vriendschap’, ‘Nooduitgang’ en ‘Alles Geprobeerd’ blijven knallers
  • De sfeer is warm, herkenbaar en verrassend emotioneel
  • Het publiek varieert van oude fans tot nieuwe generaties die opgroeiden met de muziek via hun ouders

Drummer Toni Peroni was het brein achter het initiatief. Hij merkte hoe de muziek van Het Goede Doel nog altijd leeft, en besloot samen met René Meister en later Westbroek de draad weer op te pakken.

Geen nieuwe nummers, wél een avond om nooit te vergeten

Hoewel sommige fans hoopten op nieuw werk, houdt de Revival Band het bewust bij het oude vertrouwde repertoire. En dat blijkt precies te zijn waar mensen op zaten te wachten. “We zijn een soort muzikale tijdmachine”, zegt Westbroek.

De Het Goede Doel Revival Band brengt je terug naar de tijd van cassettebandjes, buttons en legendarische popnummers. Met Henk Westbroek als boegbeeld, een band vol vakmanschap en een publiek dat smacht naar herkenning is het een avond vol meezingmomenten, herinneringen en verrassingen.

Bronnen:

RTL.nl, Radio 10, NOS.

Lees hieronder wat we eerder schreven over Henk Westbroek >>


Henk Westbroek strijdt voor eerlijke royalties bij streamingdiensten

Huidige afbeelding: Henk Westbroek
Bron: © BSR Agency/Gentle Look via Getty Images.

10 september 2024 – Henk Westbroek en andere artiesten stappen naar de rechter voor een eerlijke verdeling van royalties. De rechtszaak lijkt op het verhaal van Klein Duimpje tegen de grote reus. De artiesten voelen zich klein tegenover de gigantische muziekbedrijven die enorme invloed hebben op de markt. Toch geven de eerdere successen in het buitenland hen moed om door te zetten in hun strijd voor eerlijke betalingsregelingen.

door Wendy Ruittemanz

Hoop door succes in het buitenland

Drie artiesten, waaronder Henk Westbroek, Arriën Molema (Room Eleven) en Marinus de Goederen (a balladeer), samen met Kunstenbond en BAM! Popauteurs, hebben besloten om een rechtszaak aan te spannen tegen Universal Music. Ze willen een eerlijkere verdeling van de inkomsten uit streamingdiensten zoals Spotify.

Het feit dat artiesten in andere landen al successen hebben behaald tegen grote muziekbedrijven, geeft de Nederlandse artiesten hoop. In zowel Engeland als Amerika hebben rechters eerder geoordeeld dat de verdeling van inkomsten eerlijker moest. Deze uitspraken vormen een belangrijk precedent voor de Nederlandse rechtszaak en laten zien dat het mogelijk is om verandering te bewerkstelligen.

De rol van Kunstenbond en BAM! Popauteurs

Naast de individuele artiesten spelen ook Kunstenbond en BAM! Popauteurs een belangrijke rol in deze zaak. Deze organisaties zetten zich in voor de rechten van kunstenaars en componisten. Door zich te verenigen met deze bonden hopen de artiesten meer macht en invloed te krijgen in hun strijd tegen Universal Music. Samen strijden ze voor een rechtvaardigere muziekindustrie, waar iedereen een eerlijk deel van de koek krijgt.

De uitdagingen voor artiesten in de digitale tijdperk

De opkomst van digitale streamingdiensten bracht aanvankelijk hoop voor artiesten, met een groter potentieel publiek en snelle toegang tot muziek. Toch blijkt de digitale realiteit niet zonder nadelen. Volgens advocaat Bjorn Schipper lopen artiesten steeds vaker zelf de financiële risico’s door te investeren in hun muziekopnamen, maar zien ze minder inkomsten terug door oneerlijke royaltyverdelingen. Schipper stelt dat een eerlijke moderne artiestenroyalty voor streaming rond de 50 procent zou moeten liggen, tegen de huidige 20 procent.

Het brede maatschappelijke belang

De uitkomst van deze rechtszaken reikt verder dan de betrokken artiesten. Als de Kunstenbond, BAM! Popauteurs en de artiesten succes behalen, kan dit een precedent scheppen voor de hele muziekindustrie, zowel in Nederland als internationaal. Het kan leiden tot eerlijkere contracten en een gelijkere verdeling van inkomsten voor alle muzikanten die gebruik maken van streamingdiensten. Deze zaken zouden zelfs invloed kunnen uitoefenen op hoe grote techbedrijven omgaan met auteursrechten en het compensatiebeleid ten gunste van de creatieve sector.

Bron: De Telegraaf. BSR Agency/Gentle Look via Getty Images