Draai voor klassieke weergave

Hoe kun je je goede voornemens het beste volhouden?

Meer bewegen, gezonder eten en minder drinken. Goede voornemens zijn prachtig en worden elk jaar gemaakt. Maar het is vaak lastig om je aan je goede voornemens te houden. Met de onderstaande tips gaat dat je dit jaar wel lukken.

De geschiedenis van goede voornemens

Goede voornemens zijn er bijna al zo lang als de mensheid bestaat. Zo’n vierduizend jaar geleden, in het oude Babylonië, deden mensen al aan goede voornemens. Daar ging het vooral om het teruggeven van geleende voorwerpen. In het oude Rome werd de traditie voortgezet, en werden er goede voornemens gemaakt waarbij men zich voornam anderen beter te behandelen. Na de opkomst van het christendom werden de voornemens veelal vervangen door gebeden en vasten. Tegenwoordig gaan onze goede voornemens vooral over onszelf. 

Meest voorkomende goede voornemens

Zo zijn een paar zeer populaire goede voornemens: 

  1. Afvallen
  2. Minder geld uitgeven, meer sparen
  3. Stoppen met alcohol drinken
  4. Stoppen met roken
  5. Vaker sporten
  6. Gezonder eten
  7. Meer omgaan met familie en vrienden
  8. Minder stressen
  9. Iets nieuws leren
  10. Beter leren plannen

Kortom: allemaal dingen die over onszelf gaan. Maar weinig mensen maken goede voornemens met betrekking tot anderen

Tips om goede voornemens vol te houden

Heb je een lijstje met goede voornemens waar je je het aankomende jaar op wil storten? Dan kan het best lastig zijn om je hier ook echt aan te houden. Met deze tips lukt het een stuk beter:

  1. Kies een voornemen dat bij je past. Als je een avondmens bent en jezelf had voorgenomen om elke ochtend te gaan hardlopen, weet je bij voorhand al dat het niet gaat lukken. 
  2. Zorg ervoor dat de voornemens realistisch zijn. Als je maat XXL hebt en als doel hebt gesteld dat je binnen een jaar naar maat S wil, dan is dit waarschijnlijk geen realistisch doel. Maak het haalbaar voor jezelf.
  3. Breek je doelen op in kleinere doelen, zodat ze minder intimiderend zijn. In plaats van volledig stoppen met roken, kun je ook eerst proberen van een pakje per dag naar een half pakje te gaan. Heb je dit doel gehaald? Ga dan nogmaals voor de helft, tot je helemaal niet meer rookt.
  4. Vertel de mensen in je omgeving over je doelen, zodat ze je kunnen steunen en motiveren. Als je zelf weinig discipline hebt, kun je hen ook vragen om je te helpen en je erop aan te spreken wanneer je van je doelen afwijkt
  5. Wees blij met iedere stap die je maakt, en zorg ervoor dat je die stappen viert.
  6. En vooral: heb geduld en wees niet teleurgesteld wanneer het niet in één keer goed gaat. Doorzetten is veel belangrijker!

Concrete voornemens die je wel waar kunt maken

  • Een schepje minder suiker in je koffie of thee
  • Een keer per week wandelen met de buurvrouw
  • Per dag een halfuurtje minder televisie kijken
  • Sokken en ondergoed met gaten meteen weggooien
  • Elke ochtend je bed netjes opmaken
  • Stoppen met mensen te vertellen wat ze willen horen
  • Een nieuwe hobby uitproberen
  • Afspreken met een dierbare die je de laatste tijd weinig ziet
  • Meer water drinken
  • Vaker een boek lezen
  • Meer glimlachen, ook als niemand kijkt
  • Je partner verrassen met zijn of haar favoriete maaltijd
  • Je niet schuldig voelen over eten, maar genieten

Een bucketlist

In plaats van goede voornemens, kun je ook een bucketlist maken met dingen die je graag nog wilt doen. Deze zijn vaak haalbaarder dan goede voornemens, omdat je jezelf hier niet voor hoeft te veranderen. Maak bijvoorbeeld een lijstje van plekken die je wilt bezoeken, boeken die je wilt lezen, doelen die je wilt behalen, recepten die je wilt proberen, enzovoorts. Op deze manier ben je ook bewust bezig met je jaar ten volste benutten, maar hoef je je minder schuldig te voelen als iets niet lukt.

Goede voornemens voor het milieu

Steeds meer mensen maken goede voornemens met betrekking tot het milieu. Zo kun je je voornemen beter je afval te scheiden, minder plastic te verbruiken, minder afval te produceren, vaker de fiets te pakken en minder voedsel te verspillen. 

Goede voornemens voor anderen

Als laatste kun je ook overwegen om niet alleen goede voornemens te maken die over jezelf gaan, maar die ook te maken hebben met anderen. Neem je voor vaker complimentjes uit te delen, meer open te staan voor nieuwe vriendschappen, vaker bij je ouders of grootouders langs te gaan, en vaker iets aan een dakloze te geven. Iets aardigs voor een ander doen geeft je waarschijnlijk een groter geluksgevoel dan die kilo meer of minder zal doen.

Heb jij je voorgenomen om gezonder te eten? Met deze tips kun je gezonder eten zonder te hoeven diëten

Auteur: Quirine Brouwer & Ilse Bloemendal