Draai voor klassieke weergave

Hoe kun je je goede voornemens het beste volhouden?

Aan het einde van het jaar is het tijd om terug te kijken op het afgelopen jaar en tijd om plannen te maken voor het nieuwe jaar. Het is vaak lastig om je aan die ‘goede voornemens’ te houden. Met de onderstaande tips gaat dat je dit jaar wel lukken.

De geschiedenis van goede voornemens

Goede voornemens zijn er bijna al zo lang als de mensheid bestaat. Zo’n vierduizend jaar geleden, in het oude Babylonië, deden mensen al aan goede voornemens. Daar ging het vooral om het teruggeven van geleende voorwerpen. In het oude Rome werd de traditie voortgezet, en werden er goede voornemens gemaakt waarbij men zich voornam anderen beter te behandelen. Na de opkomst van het christendom werden de voornemens veelal vervangen door gebeden en vasten. Tegenwoordig gaan onze goede voornemens vooral over onszelf. 

Meest voorkomende goede voornemens

Zo zijn een paar zeer populaire goede voornemens: stoppen met roken, afvallen, meer sporten, gezonder eten, meer geld sparen, meer tijd aan jezelf besteden en minder druk maken om (kleine) dingen. Kortom: allemaal dingen die over onszelf gaan. Maar weinig mensen maken goede voornemens met betrekking tot anderen.

Een bucketlist maken

In plaats van goede voornemens, kun je ook een bucketlist maken met dingen die je graag nog wilt doen. Deze zijn vaak haalbaarder dan goede voornemens, omdat je jezelf hier niet voor hoeft te veranderen. Maak bijvoorbeeld een lijstje van plekken die je wilt bezoeken, boeken die je wilt lezen, doelen die je wilt behalen, recepten die je wilt proberen, enzovoorts. Op deze manier ben je ook bewust bezig met je jaar ten volste benutten, maar hoef je je minder schuldig te voelen als iets niet lukt.

5 tips om goede voornemens vol te houden

Heb je toch een lijstje met goede voornemens waar je je het aankomende jaar op wil storten? Dan kan het best lastig zijn om je hier ook echt aan te houden. 
Met deze tips lukt het een stuk beter:

  1. Zorg ervoor dat de voornemens realistisch zijn. Als je maat XXL hebt en als doel hebt gesteld dat je binnen een jaar naar maat S wil, dan is dit waarschijnlijk geen realistisch doel. Maak het haalbaar voor jezelf.
  2. Breek je doelen op in kleinere doelen, zodat ze minder intimiderend zijn. In plaats van volledig stoppen met roken, kun je ook eerst proberen van een pakje per dag naar een half pakje te gaan. Heb je dit doel gehaald? Ga dan nogmaals voor de helft, tot je helemaal niet meer rookt. 
  3. Vertel de mensen in je omgeving over je doelen, zodat ze je kunnen steunen en motiveren. Als je zelf weinig discipline hebt, kun je hen ook vragen om je te helpen en je erop aan te spreken wanneer je van je doelen afwijkt 
  4. Wees blij met iedere stap die je maakt, en zorg ervoor dat je die stappen viert.
  5. En vooral: heb geduld en wees niet teleurgesteld wanneer het niet in één keer goed gaat. Doorzetten is veel belangrijker!

Goede voornemens voor het milieu

Steeds meer mensen maken goede voornemens met betrekking tot het milieu. Zo kun je je voornemen beter je afval te scheiden, minder plastic te verbruiken, minder afval te produceren, vaker de fiets te pakken en minder voedsel te verspillen. 

Goede voornemens voor anderen

Als laatste kun je ook overwegen om niet alleen goede voornemens te maken die over jezelf gaan, maar die ook te maken hebben met anderen. Neem je voor vaker complimentjes uit te delen, meer open te staan voor nieuwe vriendschappen, vaker bij je ouders of grootouders langs te gaan, en vaker iets aan een dakloze te geven. Iets aardigs voor een ander doen geeft je waarschijnlijk een groter geluksgevoel dan die kilo meer of minder zal doen.

Auteur: Quirine Brouwer