Ga naar de inhoud

Meer ongelukken door verblindende fietsverlichting: stel je licht goed af

Fietsverlichting gevaarlijk Bron: © Canva. Te felle fietsverlichting is gevaarlijk. 

Met de donkere dagen in aantocht waarschuwen verkeersdeskundigen voor te felle fietsverlichting. Het gebruik van goede verlichting is onmisbaar om zichtbaar en veilig te blijven, maar verkeerd afgestelde lampen kunnen juist zorgen voor verblinding van andere weggebruikers en daarmee nieuwe risico’s opleveren.

18 procent van de weggebruikers ervaart zeer vaak verblinding

Uit een recente ANWB-peiling blijkt dat bijna 2/3 van de weggebruikers zich regelmatig verblind voelt door tegemoetkomende fietsers. Zo gaf 18 procent aan vaak tot zeer vaak verblind te worden, en nog eens 44 procent zegt dit soms te ervaren.

Ook het ontbreken van goede verlichting blijft een punt van zorg. Tijdens de Nationale Fietslichtteldag bleek dat 29 procent van de fietsers zonder voor- of achterlicht reed, terwijl Rijkswaterstaat in de grote steden constateerde dat gemiddeld 73 procent wél verlichting voerde.

Te felle fietsverlichting is gevaarlijk

In Nederland neemt het aantal ongelukken in het vervoer toe, door verblindende fietsverlichting. Vooral krachtige led-lampen op stadsfietsen en e-bikes schijnen steeds vaker in de ogen van tegenliggers. Het gevolg? Fietsers moeten plotseling uitwijken, voetgangers maken onverwachte sprongen opzij en automobilisten hebben minder zicht.

Dit probleem speelt niet alleen in de grote steden. Ook op landelijke fietspaden waar tegenliggers elkaar passeren is het een probleem.

Fietsverlichting vroeger en nu

Fietsverlichting is de afgelopen decennia flink veranderd. Waar oude dynamolampjes met gloeilamp nauwelijks meer dan een paar lux gaven, leveren moderne LED-lampen vaak 30 tot wel 150 lux. Dat zorgt voor veel betere zichtbaarheid en veiligheid. Tegelijkertijd schuilt er een nieuw risico: verkeerd afgestelde LED-verlichting kan tegenliggers verblinden. Juist daarom is het belangrijk om lampen goed te richten, zodat je profiteert van de felheid zonder anderen in gevaar te brengen.

De regels voor fietsverlichting

Volgens de wet moet je fiets voorzien zijn van een wit of geel voorlicht en een rood achterlicht, die recht vooruit en achteruit schijnen. Reflectoren zijn verplicht: rood achter, wit of geel op wielen of banden, en ambergele reflectoren op de trappers.

  • Verlichting die verblindt, knippert of niet goed werkt, is verboden. Controle op het niet voeren van de juiste verlichting kan leiden tot een boete van 55 euro.

Goed afstellen fietsverlichting

Het correct afstellen van je lampen is cruciaal. Een eenvoudige test is om op een muur af te rijden: als het licht te hoog schijnt, kan het andere weggebruikers verblinden. Schoonmaken, goed monteren en regelmatig controleren van lampjes en batterijen maakt je rit veiliger, vooral bij langere avond- of nachtritten.

De tekst gaat verder onder de video >>

Tips voor de juiste fietsverlichting

Bij de aanschaf van verlichting is het belangrijk te letten op lichtsterkte en keurmerken zoals het RAI Keurmerk. Voor een goede zichtbaarheid in het donker is een voorlicht van minstens 10 Lux aan te raden. Extra tips:

  • Draag reflecterende kleding en accessoires om zichtbaar te blijven.
  • Monteer een lamp op je rugtas voor extra zichtbaarheid van achteren.
  • Zet je verlichting altijd aan bij schemering, regen of mist, ook overdag.
  • Kijk bij de anwb voor meer tips.

Door deze maatregelen te volgen, maak je jezelf zichtbaar en vermijd je dat je andere fietsers of voetgangers verblindt. Veilig fietsen begint bij goed afgestelde en betrouwbare verlichting, zodat iedereen in het verkeer veilig op weg kan.

Bronnen:

Parool, VVN, Wielerflits, Van Eyk Sport.