Ga naar de inhoud

Misleiding bij deurverkoop leidt tot oproep verbod

deurverkoop Bron: © Canva. 'Deurverkoop is ontspoort'. 

Deurverkoop ligt onder vuur nu steeds meer klachten binnenstromen over misleiding en agressieve verkooptechnieken. Organisaties roepen bedrijven op geen gebruik meer te maken van deurverkoop en in de politiek klinkt zelfs de roep om een verbod. In het buitenland pakken overheden het probleem al veel strenger aan.

Opdringerige tactieken, onduidelijke contracten

Deurverkopers staan steeds vaker negatief in de belangstelling. Klachten over opdringerige tactieken, onduidelijke contracten en misleiding nemen toe, blijkt uit meldingen bij de Consumentenbond en de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deurverkoop blijkt vooral kwetsbare mensen, zoals ouderen, te raken. Zij tekenen regelmatig contracten waar ze later spijt van hebben, vaak zonder te weten waarvoor ze precies getekend hebben.

Gedragsregels deurverkoop massaal genegeerd

Volgens de Consumentenbond zijn er structurele problemen: “De gedragsregels die in Nederland gelden voor deurverkoop worden massaal genegeerd. We zien dat verkopers zich niet houden aan de verplichte informatieverstrekking of zelfs valse informatie geven om iemand over te halen.” De organisatie pleit voor strengere handhaving en sluit een verbod niet uit.

Bekijk deze grappige parodie (van Van Kooten en De Bie) op deurverkoop en lees daarna verder >>

Politieke druk groeit

Ook in de Tweede Kamer groeit de onvrede. Partijen als de SP, PvdA en GroenLinks noemen deurverkoop ‘een achterhaalde en risicovolle verkoopmethode die niet past in deze tijd.’ Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken) laat in een reactie weten dat ze ‘openstaat voor aanvullend beleid’ als blijkt dat bestaande regels niet worden nageleefd.

Volgens onderzoek van Radar blijkt dat ruim 70% van de Nederlanders een hekel heeft aan deurverkopers. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt weleens te zijn misleid. Vaak gaat het om energiecontracten, telecomabonnementen of goede doelen.

‘Stop met deurverkoop’

Verschillende belangenorganisaties roepen bedrijven op om vrijwillig te stoppen met deze vorm van acquisitie. De Stichting Reclame Code kreeg in 2024 honderden klachten over misleidende deurverkoopcampagnes. “We zien dat bedrijven nog steeds gebruikmaken van externe bureaus die op commissiebasis werken, wat leidt tot agressieve verkoopdruk”, aldus een woordvoerder.

Energiebedrijf Vandebron en telecomaanbieder Simyo besloten eerder al om te stoppen met deurverkoop. “Wij vinden dat klanten zelf de regie moeten houden. Onaangekondigd aanbellen past daar niet bij”, verklaarde Vandebron in een persbericht.

Lees verder onder bericht >>

Deurverkoop in buitenland al jaren aan banden

Nederland is niet het enige land dat worstelt met dit probleem. In het buitenland zijn al stevige maatregelen genomen tegen deurverkoop:

  • Verenigd Koninkrijk. Grote energiebedrijven als British Gas en npower stopten al in 2011 met deurverkoop na publieke verontwaardiging en negatieve media-aandacht. De Britse consumentenorganisatie Which? stelt dat consumenten te vaak werden misleid en onder druk gezet. De toezichthouder Ofgem verscherpte daarna de regels voor energieleveranciers.
  • Australië. In 2018 werd het ‘Do Not Knock Register’ ingevoerd in meerdere deelstaten. Als een huishouden zich inschrijft, mogen bedrijven daar niet meer aanbellen. Bedrijven die dit toch doen riskeren boetes tot 50.000 Australische dollar. Volgens Consumer Affairs Victoria daalde het aantal klachten over deurverkoop met meer dan 60% sinds de invoering.
  • Canada. In Ontario werd in 2018 een volledig verbod ingesteld op deurverkoop van onder andere energiecontracten, verwarmingssystemen en airco’s. De wet kwam tot stand na jarenlange klachten. Uit een evaluatie van de Ontario Energy Board blijkt dat het verbod effectief is in het beschermen van consumentenbelangen.
  • Noorwegen. Daar geldt een ‘opt-in-systeem’: alleen wie expliciet toestemming heeft gegeven, mag worden benaderd door een verkoper aan de deur. Wie zich inschrijft op een nationaal register wordt beschermd tegen ongevraagde verkooppraktijken.

Verbod of gedragsverandering?

Voorstanders van een verbod wijzen op de effectiviteit van buitenlandse maatregelen. “De realiteit is dat deurverkoop in de praktijk te vaak ontspoort”, zegt hoogleraar consumentenrecht Jaap Koelewijn. “Zelfregulering werkt niet. Een wettelijk verbod is de enige manier om consumenten effectief te beschermen.”

Tegenstanders vinden dat een verbod te rigoureus is. Ze wijzen op de werkgelegenheid in de verkoopsector en op het feit dat sommige consumenten juist wél behoefte hebben aan persoonlijk contact. Brancheorganisatie DDMA stelt dat ‘duidelijke gedragsregels en betere training’ de voorkeur verdienen boven een totaalverbod.

Wat kun je zelf doen?

Consumenten kunnen zichzelf deels beschermen door een sticker ‘Geen colportage’ op hun deur te plakken. Ook biedt de Consumentenbond standaardbrieven om contracten die onder druk zijn afgesloten binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen te annuleren.

Toch blijft de roep om wetgeving groeien. Vooral zolang bedrijven blijven samenwerken met bureaus die op commissiebasis opereren en zolang kwetsbare groepen de dupe blijven van gladde verkooppraatjes.

Bronnen:

Consumentenbond, Autoriteit Consument & Markt, Rijksoverheid