Ga naar de inhoud

Consumentenbond sleept Albert Heijn voor rechter vanwege foute kassabonnen

Update:
Consumentenbond AH kassabon fouten

Kassabonnen die niet kloppen. De Consumentenbond heeft er genoeg van en sleept grootgrutter Albert Heijn voor de rechter vanwege jarenlange fouten op kassabonnen. De bond eist dat de supermarkt inzage geeft in interne onderzoeken over kassabonfouten. Ze wilt dat Appie consumenten compenseert voor de geleden schade.

Consumentenbond pakt AH aan

De Consumentenbond deed de afgelopen jaren meerdere malen onderzoek naar verschillen tussen de prijzen bij het schap en bij de kassa. Daaruit bleek dat kassabonnen van Albert Heijn, Jumbo en Plus vaak niet kloppen. 

Hoewel supermarkten keer op keer beterschap beloofden, bleef het fouten op de kassabon regenen. Daarom stelde de Consumentenbond de supermarkten hier afgelopen jaar voor aansprakelijk en vroeg hen om een compensatievoorstel.

Inzake in kassabonnen geweigerd

Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, had Albert Heijn aangegeven dat het probleem met de kassabonnen heel klein was, maar de retailer weigerde inzage te geven. Door dit via de rechter alsnog af te dwingen, hoopt de bond de schade beter te kunnen vaststellen. Dit met het oog op een schadevergoeding voor consumenten.

Alle beetjes bij elkaar opgeteld

De Consumentenbond zegt dat de schade per winkelbezoek aan de supermarkt weliswaar relatief klein is. Dit wordt ‘strooischade’ genoemd. Maar als alle beetjes bij elkaar worden opgeteld, gaat het volgens de belangenorganisatie om miljoenen euro’s. De Consumentenbond eist daarom dat Albert Heijn, Jumbo en Plus de schade vergoeden.

Lees ook de 7 psychologische trucs in de supermarkt.

Bron: Consumentenbond
Foto: Billion Photos (Canva)

Meer over: