Draai voor klassieke weergave

Wat kun je doen tegen blaren? Tips om ze te voorkomen en te behandelen

Een stadswandeling op de verkeerde schoenen, een feestje op (te) hoge hakken of een hele werkdag op nieuwe schoenen die nog stug zijn: dat moet je bekopen met een blaar. Tja, wie mooi wil gaan, moet pijn doorstaan, is het spreekwoord. Wat kun je doen om blaren te voorkomen? En als zo’n blaar er eenmaal zit, wat doe je om de blaar te behandelen?

Blaren ontstaan op plekken op je voeten als er wrijving is tussen schoenen en voeten. Een klein, stug randje in een schoen kan al genoeg zijn voor een flinke blaar. De huid komt dan omhoog en er ontstaat een blaas, gevuld met vocht. Eigenlijk is zo’n blaar een bescherming van je huid tegen die pijnlijke wrijving: de vochtblaas zorgt ervoor dat de onderliggende huid niet meer heen en weer wrijft. Loop je te lang door met blaren, dan worden ze groter en kunnen ze uiteindelijk vanzelf opengaan. Kijk maar naar de tv-beelden van de Vierdaagse, waar bijna iedereen zich moet melden bij de blarenpost. 

Blaar doorprikken, of niet?

De grote vraag: moet je een blaar doorprikken of niet? Het is het beste om de blaar heel te houden. Je kunt hem beschermen met een speciale blarenpleister (te koop bij een drogist), die een extra beschermende laag over de blaar heen legt. Na verloop van de tijd verliest de blaar z’n vocht en gaat hij vanzelf weer over. Misschien voel je een blaar al aankomen, vanwege een strakke plek in je schoen. De huid wordt dan een stuk roder. Ook op zo’n plek kun je een blarenpleister plakken, om een blaar te voorkomen.

Toch doorprikken

Is de blaar te groot en heb je er veel last van? Of ben je bang dat hij uit zichzelf stuk gaat als je weer dezelfde schoenen aantrekt? Dan kun je ‘m toch doorprikken. Gebruik daarvoor een gesteriliseerd naaldje, te koop bij de apotheek, want een blaar ontsteekt snel. Prik twee kleine gaatjes aan allebei de kanten van de blaar en druk het vocht eruit met een steriel gaasje. Laat de losse huid op de blaar zitten, ga daar niet aan pulken of trekken. Plak dan een pleister of een steriel gaasje over de blaar, om ervoor te zorgen dat er geen viezigheid in de blaar kan komen waardoor hij alsnog kan gaan ontsteken. Is het vocht dat uit de blaar komt niet helder, maar komt er bloed of pus uit? Neem dan even contact op met de huisarts. Misschien moet je de wond op een andere manier verzorgen en verbinden.

Een blaar die in je schoenen is stukgegaan, moet je extra goed schoonmaken. Gebruik een ontsmettende crème of spray met alcohol op de plek en verbind de plek met een steriel gaasje of een grote barenpleister. En ook hier geldt: niet zelf gaan dokteren, niet trekken aan velletjes of peuteren aan de losse huid, maar gewoon laten zitten en ervoor zorgen dat het steriel blijft. 

Droge sokken mee

Liever wil je natuurlijk geen blaren krijgen. Je kunt dat voorkomen, ook als je houdt van lange wandelingen, door goede sokken te dragen. Er zijn speciale wandelsokken die de vorm van de voet volgen, zodat er nergens ribbels of plooien ontstaan. Weet je al op welke plek je snel blaren krijgt? Plak daar dan alvast een blarenpleister op, waarschijnlijk voorkom je de ellende op die manier. Ga je wandelen of hardlopen in een nat gebied? Of verwacht je regen? Neem dan een extra paar sokken mee zodat je halverwege kunt wisselen, want juist in natte sokken ontstaan snel blaren. Fanatieke wandelaars plakken tape op hun voeten om blaren te voorkomen. Je kunt dat een keer uitproberen, liefst voor een kortere wandeling om even te testen of het voor jou werkt.

Veters goed strikken: gebruik het extra vetergaatje

Wandelschoenen en hardloopschoenen hebben een extra vetergaatje, waarvan maar weinig mensen weten waar dat voor is. Door je veters op een bepaalde manier te strikken, met behulp van dit gaatje, verminder je de wrijving van je voeten in je schoenen en zo kun je blaren voorkomen. Hoe werkt het? Rijg je veters normaal door je schoenen, tot je bovenaan bent. Nu ga je nog niet strikken, maar je maakt een lus door de veter door het extra gaatje te halen. Daarna steek je over en haal je de veter door de lus aan de overkant. Strik nu je veters en je merkt: door die extra lus wordt de achterkant van je schoen wat omhoog getild en zitten je voeten steviger in de schoenen. De schoenen sluiten aan de achterkant beter aan, en dat zou blaren op je hiel voorkomen. Het proberen waard!

Startpagina geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een arts.

Wist je dat je bij wandelen veel meer calorieën verbrandt dan werd gedacht? Dan neem je die blaren toch voor lief! Dit zijn een aantal van de mooiste wandelpaden per provincie, die de moeite waard zijn om een keer te bewandelen. 

Bronnen: LifeHacks, KNWB
Auteur: Sabina Posthumus