Verschillende soorten fysiotherapie. Hoe weet ik welke zorgverzekeraar wat vergoed?

Er zijn allerlei verschillende soorten fysiotherapie (Manuele therapie, bekkenbodemfysiotherapie, Oedeemfysiotherapie, Psychosomatische fysiotherapie, etc.) Als in een aanvullende verzekering van een zorgverzekering staat dat fysiotherapie wordt vergoed geldt dit dan ook voor dit soort specifieke fysio? Of zitten daar verschillen in tussen de aanbieders van zorgverzekeringen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
Reddie
6 jaar geleden
Het lijkt me zinniger om vast te stellen of, en welk soort fysiotherapie je nodig hebt, en pas dan te gaan kijken welke verzekering dat vergoedt.
paulus811
6 jaar geleden
@reddie, en als je dat nu nog niet weet?

Het beste antwoord

In principe worden alle vormen van fysiotherapie bij een aanvullende verzekering vergoed.
Manuele therapie valt er echter doorgaans buiten.
Bij bijvoorbeeld FBTO niet: die biedt dekking voor fysiotherapie, manuele therapie en oefentherapie.

Het blijft dus verstandig bij een verzekering te controleren of er uitzonderingen zijn.
SimonV
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
En ter aanvulling: niet elke zorgverzekeraar heeft contracten met alle zorgverleners. Controleer dus óók van te voren of jouw fysiotherapeut wel een contract heeft met jouw zorgverzekering. Dit geldt met name voor de goedkopere budgetpolissen. Ook geldt vaak een maximum aantal vergoedingen of een maximum bedrag per jaar dat je vergoed krijgt. Meestal is dit maximum voor alle soorten fysio bij elkaar. Sommige aanbieders van psychosomatische fysiotherapie staan ingeschreven als fysiotherapeut en vallen dus onder de dekking van fysiotherapie. Andere aanbieders van psychosomatische fysiotherapie vallen onder de alternatieve zorg. Vaak heb je met een aanvullend pakket voor fysio in datzelfde pakket ook een dekking voor alternatieve zorg (maar niet altijd bij elke verzekering), in dat geval kun je dus een reeks behandelingen bij een fysiotherapeut vergoed krijgen èn behandelingen bij de psychosomatische therapeut die onder de alternatieve zorg valt. Het is in dit geval de zorgverlener die bepalend is, niet de zorgverzekering. En moet je naar de bekkenfysiotherapeut in verband met urine incontinentie, dan vallen de behandelingen onder het basispakket. Je hebt dan (daarvoor) geen aanvullend pakket nodig, maar betaalt wel eigen risico. Dit geldt alleen bij incontinentiebehandeling, dus alle andere behandelingen bij de bekkenfysiotherapeut vallen gewoon onder de fysiotherapie.
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling.
Hieronder wordt de vergoeding van fysiotherapie vanuit de basisverzekering in kaart gebracht: https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/fysiotherapie