waarom heet ongesteldheid bij een koe "tochtig"?

n.a.v. marion haar vraag over de hond, vroeg ik mij dit dus ineens af.
waarom heet dat zo???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

ergens tochtig naar zijn is een uitdrukkig die wil zeggen dat je ergens zin in hebt.
van daaruit is waarschijnlijk de uitdrukking tochtig voor willige koeien ontstaan.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
+ Wat hebben we toch een leuke taal!

Andere antwoorden (2)

Omdat ze in de wei staan en als het dan nat is en de koude wind gaat er langs voelt dat tochtig aan (lijkt mij).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik lag ook helemaal in een deuk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*proest*
ook hier bijna koffie tegen de muur... als je t niet weet, zeg niets....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Sjaan, geen slecht antwoord als je net wakker bent vindt je niet, al snap de minnen niet (: Daarnaast kan het ook s'nachts in augustus vriezen.
Rieneke1
13 jaar geleden
weet je wat jeroen, ik geef je een plus voor de lach!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ook van mij
Als je het opzoekt zie je bij vruchtbaarheid van dieren zie je in het woordenboek ook tochtig staan, het is een term die vooral geld bij herkauwers,ook geiten worden tochtig er word niet precies uitgelegd hoe t ontstaan is,misschien dat iemand anders t weet