Hoe kan zorgen dat er geen auto s meer gaan staan op de stoep, nu kunnen er geen ambulances en brandweer meer langs.

Hoe kan zorgen dat er geen auto s meer gaan staan op de stoep .

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
1.4K
Erna55
5 jaar geleden
Je kunt opmeten hoe breed de weg is. Is er minder dan 3,5 meter over dan kun je dit bij de politie van je woonplaats melden. Beleidsregels bereikbaarheid hulpdiensten :
• De weg is geschikt voor voertuigen met een asbelasting van ten minste 10 ton
• De weg is geschikt voor voertuigen met een totaal gewicht van ten minste 30 ton
• De minimale doorgangshoogte bedraagt 4,2 meter;
• De minimale doorgangsbreedte bedraagt 3,5 meter
• De minimale breedte van de verharding; bedraagt 3 meter (rechte weg)
• De minimale buitenbochtstraal bedraagt 10 meter
• De maximale binnenbochtstraal bedraagt ten minste 4,5 meter minder dan de buitenbochtstraal.

Antwoorden (2)

De gemeente kan er een verkeersbord plaatsen met een parkeerverbod. Neem dus contact op met je gemeente, leg de situatie uit en vraag om een oplossing.

Is er al een parkeerverbod, informeer dan de politie over de verkeerd geparkeerde auto's, zodat de politie aan de eigenaren daarvan een boete kan geven.

Of vraag de mensen in je straat om hun auto's ergens anders en volgens de regels te parkeren.
5 jaar geleden
Parkeren op de stoepmag sowieso niet, en ook is het verboden de weg te blokkeren.
Nu hoef je niet voor elk wissewasje de politie te bellen natuurlijl, maar als het echt een gevaar vormt kun je daar zeker wel wat aan doen. Je kunt dus de politie informeren, maar je kunt ook contact opemen met de gemeente. Zij overleggen regelmatig met de politie over alle vormen van onveiligheid op de weg, en bespreken waar de prioriteiten liggen. Dan wordt bijvoorbeeld afgesproken dat de politie (of de BOA als die er is) daar wat vaker controleert.
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Soms is het voor auto's wel toegestaan half op de stoep te parkeren. Dan staat er bijvoorbeeld dit verkeersbord (E08b): https://www.informatiebord.nl/imgsrc/220/220/user/shop/img/e08b.png.
teusvh
5 jaar geleden
Klopt, maar dat wordt zelden gebruikt.
De vragensteller zou dat m.i. wel hebben gemeld, als dat daar van toepassing was.