Moet ik mijn 20 jaar oude gaskachel laten repareren of helemaal overgaan op een elektrische olieradiator?

In de woonkamer van mijn huurhuis (zolder, dus in de winter ijskoud) staat een +- 20 jaar oude gaskachel. Nu deed hij vorige winter al vervelend, door steeds uit te gaan, waarschijnlijk omdat er niet genoeg zuurstof meer was en de kachel uit koolmonoxide bescherming uit zichzelf uit ging, maar nu krijg ik hem niet eens meer aan. Mijn huisbaas vindt dat zij niet verantwoordelijk is voor de kachel in het huis en ik heb eigenlijk ook geen zin om hem te laten repareren. Het is tenslotte niet mijn kachel. Ook heb ik een olieradiator staan om de slaapkamer in de winter te verwarmen. Zou ik ook voor de woonkamer op zo'n olieradiator kunnen overgaan, of is het uiteindelijk toch goedkoper/mileuvriendelijker om de gaskachel te laten repareren en daarmee verder te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Antwoorden (4)

Je kunt overwegen een nieuwe te kopen.
ronron1212
13 jaar geleden
kijk je huurcontract nog eens in. Normaal gesproken is een huurbaas verantwoordelijk voor dit soort dingen.
Dus niets doen voor er duidelijkheid is.
Je kunt ook de jurofoon even bellen of even binnen lopen bij de wetswinkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je huisbaas kan vínden dat zij niet verantwoordelijk is voor de kachel, maar dat betekent niet dat ze dat ook echt niet is. Je hebt immers een huis mét kachel gehuurd, met een huurprijs die is afgestemd op de aanwezigheid van een werkende kachel.

Overigens, wie ook regelt dat je weer warm zit: zelf zou ik in zo'n geval het liefste voor een nieuwe gaskachel gaan. Als de bestaande kachel wordt gerepareerd, zorg er dan in ieder geval voor dat je een koolmonoxidemelder in je huis is.

Dat is sowieso verstandig als je een gaskachel hebt, maar helemaal absoluut noodzakelijk als je een onbetrouwbare 20 jaar oude gaskachel hebt. Bij een onbetrouwbare kachel is het niet zo slim om erop te rekenen dat de koolmonoxidebeveiliging het wél goed blijft doen. Als die beveiliging het niet doet en je hebt geen aparte melder, dan kom je daar waarschijnlijk nooit achter, omdat je simpelweg in slaap valt en nooit meer wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Electrische olieradiators vreten ontzettend veel energie, hiermee je woonkamer verwarmen zou grote kosten met zich meebrengen.
Als vergelijk, alleen voor je woonkamer verbruik je meer geld aan electrisiteit als zou je nodig hebben voor je hele huis met een gaskachel.
buiten beschouwing gelaten wie verantwoordelijk is voor de gaskachel is het verstandig om je huis te verwarmen met gas.