Waarom heeft mijn gasmeter 3 cijfers achter de komma en mijn elektriciteitsmeter helemaal geen?

in de meterkast heb ik twee meters, een gasmeter en een elektriciteitsmeter.

de gasmeter heeft 4 cijfers voor de komma en 3 cijfers erachter, dus xxxx.xxx

de elektriciteitsmeter heeft 5 cijfers, maar geen een achter de komma, dus xxxxx

Een kubieke meter gas is slechts ongeveer 2 keer duurder dan een Kwh elektriciteit, dus daar kan ik geen verklaring in vinden voor de grote onnauwkeurigheid van de elektriciteitsmeter ten opzichte van de gasmeter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
9.3K
jc54
13 jaar geleden
Dat noem ik nou appels met peren vergelijken!
Cryofiel
13 jaar geleden
Mijn elektriciteitsmeter heeft één decimaal.

Antwoorden (2)

Praktisch gezien hebben die 3 decimalen geen nut, je hoeft (=moet) ze ook niet opgeven bij je jaaroverzicht. Echter doordat het zo nauwkeurig is, kan je makkelijker zien of je op elk moment gas verbruikt. Dus als je je gasfornuis en gasboiler enz. uitzet, dan moeten al die 3 laatste cijfers gelijk blijven (bv gemeten over een uur). Als ze dan toch veranderd zijn, dan heb je ergens een gaslek!
Iets dergelijks geldt voor je elektriciteitsmeter, want daar zit een draaischijf in die draait als je stroom verbruikt. Dus als je al je elektrische apparaten uitzet en die schijf draait toch nog, dan heb je ergens een lekstroom (of iemand tapt bij jou stroom af ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gas word in een andere hoeveelheid dan electra.
Gas word gemeten in kubieke meter en elktra per KWH (kilowatt uur)
dus vandaar dat de ene cijfers achter de komma heeft en de andere niet.