Is het strafbaar een verkeerd huisnummer te gebruiken?

Stel, ik woon op nummer 16, maar heb op mijn deur nummer 26 staan. Kan je hiervoor beboet worden o.i.d.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.5K

Het beste antwoord

Het "gebruiken" van een verkeerd huisnummer zou strafbaar kunnen zijn, en daar zal ook wel een wet voor te vinden zijn. Zeker als anderen schade lijden, door het foutieve "gebruik" van jou.

Maar het wordt iets anders zoals je het stelt in je toelichting. Er is m.i. geen enkele wet of verordening die bepaalt dat jij a) verplicht bent een bordje met een juist huisnummer op je huis te plakken of b) verbiedt een bordje met een ander nummer op te hangen.
De reden daarvoor zou kunnen zijn, dat iedereen die een verkeerd huisnummer aanbrengt, daar alleen zelf maar last van heeft. Wetten hebben een doel, en in dit geval zou zo'n wet geen enkel doel hebben.

Je bent dus vrij om van alles op je eigen huis te plakken en hangen wat je wilt. Naambordjes, versieringen, of desnoods een poster van de Nachtwacht.

Wel is het zo, dat je officiele huisnummer, dat je door de gemeente is toegewezen niet zal wijzigen, welk nummer je ook op je huis plakt. Als de gemeente heeft bepaald dat je op 12 woont, zal dat ondanks dat jij er 26 van maakt, niet veranderen. Dat de gemeente jouw huisnummer bepaalt, en niet jijzelf, dat is wèl wettelijk vastgelegd. Je kunt je huisnummer dus nooit zelf kiezen.

Verder zul je je bij alle informatie, bordjes, versierselen e.d. je gewoon moeten houden aan de welstandswet. Een huisnummerbord "26" van 10 vierkante meter op je dak zal dus problemen geven, net zoals een 15 meter hoge tuinkabouter in je voortuintje.

Maar natuurlijk is dit allemaal theorie: niemand doet dit, en als je het toch doet, is er niemand die schade lijdt, behalve jij zelf. Want de postbode zal zich één keer vergissen, en jou de post van 26 bezorgen, en dan weet hij dat hij dat niet meer moet doen. Niks aan de hand dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is over het algemeen geregeld via een gemeentelijke verordening, waarbij die verordening weer overeen moet komen met de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG).

Waar het in het algemeen op neerkomt, is dat je verplicht bent een huisnummerbordje op je huis te hebben op zo'n manier dat het leesbaar is vanaf de openbare weg. En ja, dat moet een bordje zijn waar het werkelijke huisnummer op staat. Hou je je niet aan die regels, dan kun je inderdaad een boete krijgen.