kan dit: oven bovenop magnetron, strak geklemd tussen keukenblad en keukenkast?

ik heb op mijn keukenblad een magnetron staan. tussen de magnetron en de keukenkast zit 26 cm. nu heb ik een oventje gevonden met een hoogte van 26 cm.

maar is dit een handig plan ivm waar de warmte van de oven heen moet.

Toegevoegd na 17 minuten:
het gaat om dit model

http://www.kieskeurig.nl/oven/tefal/ov1253/specificaties/276831/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
14.4K

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf hoe de oven zijn warmte afvoert. Via de achter- of zijkant? Dan kan het wel. Via de boven- of onderkant, dan wordt het knap lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zou ik niet doen. De meeste oventjes hebben vrije ruimte van zo'n 5 cm nodig.

Als ik jou was, zou ik kijken of ik de magnetron en de oven op marktplaats kan aanbieden en gaan voor een combi-magnetron. Scheelt ook weer iets ruimte in je keuken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De warmte komt voornamelijk uit de achterkant. Dus aan de achterkant moet er genoeg ruimte zijn of de warmte weg te leiden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar als de bovenkant echt de keukenkast raakt. is het niet verstandig. Dan zal het hout gaan vervormen. En waarschijnlijk zelfs brandgevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet kunnen, die van mij staat in een magnetron kastje, dat is een gewoon keukenkastje met een lift deurtje, als dat deurtje open staat zit er max. aan alle kanten ca. 2 cm. tussen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij zal wel op pootjes staan, als de achterkant maar vrij is verder.

Toegevoegd na 53 minuten:
Als ik het model zie, heeft hij alle ruimte om te ventileren en daar komt nog bij dat je de meeste happen in de magnetron op een korte tijd zet.
Ik zou het gewoon eens uitproberen met eten van ca. 4 minuten, blijf erbij en kijk wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het omdraaien : De magnetron bovenop de oven zetten. Een magnetron wordt nauwelijks warm.
Verder staat de magnetron op pootjes, waardoor de bovenkant van de oven nog iets warmte kwijt kan.
Doorgaans geven ovens inderdaad meer warmte aan de achterkant af.
Een oven met de bovenkant klem tegen een houten kastje plaatsen, lijkt me niet echt aan te bevelen en niet echt veilig. Wat zegt verder de brandverzekering op het moment dat het onverhoopt fout gaat ?
Oven onder, magnetron boven dus. Dat zou ik gerust durven.