We kan ons meer vertellen over het kopen en permanent bewonen van een chalet/bungalow op een vakantiepark in Nederland?

Heeft iemand een dergelijke woning en wat is daar aan vooraf gegaan? Wat mag en/of kan allemaal..welke haken en ogen komen we tegen? Blijft zo'n huisje waarde houden of vermeerderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4.9K

Het beste antwoord

meestal moet je een postadres hebben .
waar je op moet letten is,de grond waar het huisje op staat zit daar nog een bedrag per jaar aanvast [ erfpacht] los van de koop van het huis.
je kan een hypotheek krijgen maar dat word dan een recreatie-hypotheek wat inhoud dat je een hoeveelheid aan procenten eigen geld moet insteken.
of de waarde stabiel is is altijd een onzekerheid.
dat hangt van uiteenlopende zaken af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ondertussen is het duidelijk welke vakantieparken wel en niet permanent bewoond mogen worden.
Enkele jaren geleden was hier nog veel onduidelijkheid over. Er werd toen veel gedoogd, een deel van de parken zijn toen gelegaliseerd voor permanente bewoning, anderen zijn puur recreatief, meestal is er dan een maximaal aantal dagen dat je er mag verblijven.

Je kan het er nogsteeds op gokken, wonen in een recreatiewonen, maar ik zou het niet doen. Als je geluk hebt gaat een een tijdje goed, met veel geluk wordt permanente bewoning toegestaan. Als dat gebeurt zal de waarde stijgen.
Verder is de waarde stabiel, wel letten op de voorwaarde's van een park: wat gebeurt er bijvoorbeeld als het park overgaat in andere handen en wat als de huurtermijn na 10 jaar afloopt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schoonmoeder van mijn zus had zo'n huisje, (zij is inmiddels overleden) maar moest haar oude woonadres aanhouden. Zij mocht zich niet laten inschrijven als pertinent bewoner van een vakantiehuisje.
Of dit landelijk zo geregeld is, kan ik niet zeggen. Dit geval deed zich voor in Groesbeek.
jc54
13 jaar geleden
Permanente bewoning is niet toegestaan. Je moet dus een ander hoofdadres hebben. De grond krijg je niet in eigendom, maar meestal in pacht. Soms wordt er voorgespiegeld dat het allemaal wel meevalt en dat je er wel permanent mag wonen, maar dit is zelden het geval. Er wordt juist hevig op gecontroleerd.

Informeer bij de gemeente hoe het zit.

Verder zijn er geen gemeentelijke voorzieningen op zo n park. Het is er s avonds bv pikdonker.
Ik zou er zelf niet willen wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er een poos geleden actief naar gezocht.
Meestal staat bij de advertentie van zo'n huisje wel
of permanente bewoning is toegestaan of niet.
Ik hoor ook wel verhalen van mensen die zich op 30 december laten uitschrijven en per 1 januari weer laten inschrijven. Dan voldoe je aan de criteria.

Maar eigenlijk mag het bijna nooit in Nederland.
Net over de grens in Belgie vond ik wat meer mogelijkheden.

Het gemeentelijke bestemmingsplan geeft aan of ergens wel of niet permanent gewoond mag worden. Je kunt dit navragen bij de gemeente waarin de recreatiewoning staat.

Hier vind je alle vragen en antwoorden over recreatiewoningen, o.a. waarom het verboden is.

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=23862#b23864
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve de vraag of het mag of niet mag, moet je ook goed nadenken of het wel past bij jou. Sommige mensen verkijken zich erg op de eenzaamheid en geisoleerdheid die je kunt ervaren als je wat ouder wordt, slechter mobiel bent en ergens 'op een mooi plekje in het bos' (= in the middle of nowhere) woont.

Nu kun je misschien lopend naar de winkel, op je vakantiepark is de winkel misschien alleen in de zomer open, als er al één is. Hoe ver moet je naar je hobby's, vrienden? Vind je het wel leuk om tussen allemaal oudere burgers te wonen?

Er zitten natuurlijk ook grote voordelen aan: lagere woonlasten, midden in de natuur, rustige omgeving.