Huis niet geaard, gevaarlijk?

Wanneer een huis niet geaard is, is dit dan gevaarlijk of niet?

Toegevoegd na 1 minuut:
En welke gevaren?

Toegevoegd na 2 minuten:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7d/HomeEarthRodAustralia1.jpg/800px-HomeEarthRodAustralia1.jpg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
7.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je dat je geen bliksemafleider hebt, of dat je geen aarde in je elektrische installatie hebt?

Antwoorden (5)

Bij kortsluiting zal bij een geaard huis de stroom afvloeien naar de aarde. Is dat niet het geval en jij bent de veroorzaker dan is er voor die stroom geen andere uitweg dan doorjouw lichaam en dat zou wel een fataal kunnen zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal.
Kortsluiting gebeurt als de fase en de nul (+ en -) met elkaar in aanraking komen. (de stop/zekering zal eruit gaan) daar heeft de aarde niks mee te maken.
Als de fase met de aarde in aanraking komt gebeurt eigenlijk hetzelfde, alleen zal dan de aardlekschakelaar uit gaan.
In droge ruimtes is dat niet zo erg.Maar als je keuken en badkamer en dat soort ruimtes niet geaard is is dat wel levens gevaarlijk.Water is n.l een heel goede geleider.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde is vooral bedoeld voor apparaten met een metalen behuizing. De wasmachine is de bekendste.
Als er iets fout gaat in de wasmachine kan de buitenkant onder stroom komen te staan.
Door de aardedraad gaat die stroom letterlijk de aarde in en dus niet een persoon in als iemand de wasmachine aanraakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Zo heb ik het vroeger ook geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook, maar geloofde het niet, dus uitgeprobeerd..
NIET thuis proberen natuurlijk. Ik weet wat ik doe, maar ondertussen wel al 2 keer van de 230 geproefd..
Bij een kortsluiting gaat de zekering er uit, doordat bij een kortsluiting de plus en de min met elkaar verbonden wordt.
Maar er kan ook een z.g.n. lekstroom zijn, er is dan geen kortsluiting, maar er "lekt"stroom weg.
Vooral bij een koelkast, wasmachine, vriezer, droger enz. dus bij machines waar stroom en water mee gemoeid gaan, is er als ze wat ouder worden en er onderdelen gaan roesten, de mogelijkheid op het weglekken van stroom, die stroom doet niets,hij is er gewoon, maar op het moment dat je het apperaat aanraakt dat lekstroom heeft, lekt deze stroom via je eigen lichaam weg en krijg je een schokje of zelfs een levensgevaarlijke schok.
Bij een goede aarde in het huis, wordt deze lekstroom opgemeten en schakelt de aardlekschakelaar de stroom uit, al lang voor je de schok krijgt.
Dus een niet geaard huis is erg gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen heeft een aardlekschakelaar niks te maken met het wel of niet aanwezig zijn van een goeie aarde. Een aardlekschakelaar meet hoeveel stroom er verdwijnt (weglekt), waar naar toe maakt niet uit, dat kan de aardedraad zijn, maar ook een lichaam, waterleiding, enz.
Gaat die lekstroom over een bepaalde grens dat schakeld ie de stroom uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is bij het plaatsen van de aardlekschakelaar dan niet altijd een aansluiting op de aarde?
Of begrijp ik iets verkeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag je of de aardlekschakelaar op de aarde is aangesloten? dan is het antwoord nee: alleen de fase en de nul zijn aangesloten op de aardlekschakelaar. Als je vraag of er in een huis altijd een aardlekschakelaar en een aarde wordt aangesloten, dan is het antwoord: ja.
Maar dat is omdat dat in Nederland moet. In het buitenland zijn alle combinaties mogelijk, of helemaal niks dat kan ook.
Er zijn "leuke" verhalen te vertellen over installaties, vooral in het Oostblok kunnen ze er wat van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je uitleg, ik ging er even van uit dat als er in een huis een aardlekschakelaar zat er ook een aarde aanwezig was, dat is zo vanzelfsprekend, dat ik daar niet verder over heb nagedacht en dat de aardlek niet aangesloten is op de aarde wist ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eenfase draad en de nul draad, is beter, maar gezien de vraag, is ook dit niet duidelijk vrees ik, maar je hebt gelijk.
Als een huis niet geaard is, dan is de aarding van de metalen behuizingen van diverse elektrische apparatuur vergeefs. De aarding van apparatuur is een veiligheidsmaatregel die dan NIET werkt.
Wat wel gewoon blijft werken is de aardlekschakelaar, die meet namelijk het stroomsterkte-verschil tussen de fase-draad en de nul en schakelt bij een miniem stroomverschil de stroom af.