ik wil een 2e woning verhuren terwijl het volgens de RABO niet mag, welk reëel risico loop ik?

het huis staat nu leeg en te koop maar we kunnen geen kopers vinden; daarom willen we gaan verhuren, maar volgens de formele voorwaarden staat de RABObank het niet toe - de commerciële verhuurder die we willen inschakelen voor de verhuur van de woning heeft er zelf geen probleem mee

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.3K

Antwoorden (4)

Het pand is als onderpand gegeven voor de hypotheek. Daarin is besloten dat het alleen voor eigen gebruik is. Als je het gaat verhuren worden de mensen beschermd door de huurwet en kan de bank niet snel het huis verkopen als je onverhoopt de hypotheek niet meer kan opbrengen.

Waarschijnlijk zullen ze wel toestemming geven, maar dat moet je dan even formeel op papier laten zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huurders hebben heel veel bescherming.
Stel dat je je hypotheek niet kan betalen dan word het huis van de RABO. Zij zitten dan met een huis met huurders die ze er niet uit mogen zetten. Een huis verkopen met huurders er in is heel moeilijk dus heeft de Rabo nog geen geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe lang staat je huis al te koop? En hoe groot is de kans dat je binnen een jaar het huis verkocht hebt? En hoe snel denk je een huurder te vinden? En hoe flexibel denk je het huurcontract te kunnen (laten) opmaken?

Wanneer je dat allemaal duidelijk op papier hebt en je kunt dit overtuigend naar de RABObank communiseren dan zullen zij wellicht gewoon instemmen met de tijdelijke verhuur. De bank als hypothek verstrekker ziet namelijk ook graag dat de maandelijkse aflossing van de hypotheek blijft binnen komen. Hou er alleen wel rekening mee dat de Belastingdienst bij je IB(jaar)aangifte 2009 etc. wel eens vervelend zou kunnen doen over extra inkomsten. Er zit hier weliswaar een Belastingvrij bedrag in de verhuur van ruimte, maar vraag eerst even goed na hoeveel dit is en wat de consequenties zijn als je daar boven uit komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De regering is nu bezig met maatregelen om dit te versoepelen.