Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft 1/2" of 3/8" koppeling in Engeland dezelfde afmeting als 1/2" of 3/8" koppeling in Nederland?

Ik heb een waterkoppeling ontvangen waarvan men zegt dat dit 3/8" is. Deze past echter niet op de kraan waar ik het wil plaatsen. Nu zegt de fabrikant dat het mogelijk is dat ik een 3/8" koppeling voor de USA markt heb gekregen. De fabrikant heeft ook 3/8" koppelingen voor de UK markt. Nu wil ik weten of wij in NL dezelfde maat aanhouden als UK.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dat is idd mogelijk, deze afmetingen(inch) zijn delen van een inch en wordt gehouden op 2,54 cm, dit is ook de maat die de engelsen hanteren. Het antwoordt op je laatste deel van je vraag is dus Ja.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
M.i. is de engelse inch gelijk aan de amerikaanse. Kan het geen kwestie van binnen en buitenwerks zijn? Ja hoor een inch is een inch, dus onze inch is net zo groot als de engelse.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of schroefdraad past hang ook van andere dingen af dan alleen maar de maat van de pijp, maar ook van de spoed van de schroefdraad, de vorm van het profiel, etc.

Voor een 3/8” koppeling heeft Amerikaans schroefdraad (NPT) 18 wikkelingen per inch.
Voor een 3/8” koppeling heeft Engels schroefdraad (BPS) 19 wikkelingen per inch.
Dus dat past inderdaad niet op elkaar.

Voor andere maten gelden meestal vergelijkbare minieme verschillen.

In nederland gebruiken we voor buizen meestal de engelse maten, maar in de industrie komt de amerikaanse maten weer vaker voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding