Hoe kan ik mezelf motiveren om dingen weg te doen?

ivm wisseling der seizoenen ben ik m'n kasten aan het reorganiseren.
feitelijk heb ik ruimtegebrek, maar ik kan mezelf er zo moeilijk toe zetten dingen weg te doen, ook al liggen ze jaren ongebruikt in de kast.
ik lijk wel een hamster!
hoe word ik daar wat makkelijker in?

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Door te denken aan de ruimte die ontstaat als je dingen weg doet. Doe ze niet zo maar weg, maar bedenk of je er iemand anders blij mee zou kunnen maken. Het idee dat een ander weer plezier heeft van jouw spulletjes, stemt vrolijk. Mocht je niet zo gauw een bekende weten, dan kun je spullen ook aan de kringloopwinkel geven. Dan belanden ze iig niet bij de vuilnis, maar krijgen ze nog een tweede (hopelijk lang en zinvol) leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
okee, er liggen flink wat badlakens klaar voor het asiel, dus ik heb een begin gemaakt!

Andere antwoorden (4)

Een goede manier, om niet met te veel spullen te komen zitten is, om de dingen je die al langer dan een jaar niet hebt gebruikt, weg te doen.

Dat kan even flink lastig zijn. Als je er moeite mee hebt, kun je ook een termijn van twee jaar aanhouden. echter als je spullen al zo lang niet hebt gebruikt, mag je er vanuit gaan dat je ze of helemaal niet meer gaat gebruiken, of in elk geval niet op korte termijn. Het zorgt voor een opgeruimd huis en zoals het gezegde luidt: een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimde geest.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het idee om veel spullen weg te noemen zal je onbewust remmen door allerlei gedachten zoals zonde of dat je het eigenlijk niet weet.

Wat dan verstandig is om te doen is om niet in een keer alles te willen opruimen maar pak er iedere dag eerst eens een ding uit wat je weg doet. Na enige tijd vind je dat normaal en kan je er ook twee of drie wegdoen. Daarna gaat het steeds makkelijker en zal je ook merken dat je minder gehecht raakt aan spullen.

Dus kleine stapje helpen je ook vooruit. Of naar een chinese wijsheid. Een reis van 1000 mijl begint met de eerste stap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te merken dat anderen veel plezier van je kleding hebben en je het dus niet zomaar weg hoeft te gooien, dus een goede bestemming vinden voor je kleding.

Sorteer je kleding. Kleding die je eigenlijk nooit draagt doe je apart. Doe er een wasknijper/ of sticker aan/ op met een datum (aan elk kledingstuk).
Ga je het dragen, dan haal je de knijper eraf. Na dragen kun je het dan misschien bij je gewone andere kleding leggen. Kies een einddatum: heb je het binnen bijv. een half jaar NOOIT gedragen, doe het dan weg.

Is alles op orde, houd dan de volgende regel in ere:

ALS JE EEN NIEUW KLEDINGSTUK KOOPT, MOET JE IETS OUDS WEGDOEN!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon even wachten tot je ongesteld bent..... gaat het al een stuk makkelijker!!!