Hoe kun je voorkomen dat een waterafvoerput stinkt?

Bij ons in de tuin zit een put die vaak een nare lucht verspreid. Kan ik dit voorkomen/ valt er iets aan die lucht te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
15.7K

Antwoorden (6)

Moet je een zwanen hals er in maken dan stinkt die net zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je dat dan doen als ie dan NET zo stinkt? ;-)
Je bedoelt natuurlijk DAN STINKT DIE NIET ZO.
Je afvoerputje heeft waarschijnlijk een zwanehals die droog valt. Vul dat met water en het probleem is dan verholpen.

Als dat niet het geval is, kan het helpen het putje een keer goed schoon te maken: Al het blad ed er uit te halen. het zou zomaar kunnen zijn dat er dingen in liggen te rotten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat het een put in de grond is met een direct verbinding met je riool. Als dit zo is, dan is het duidelijk waar de luchtjes vandaan komen. Het is eenvoudig op te lossen. Bij de betere loodgieterszaken kan je putten kopen met een ingebouwde 'zwanenhals'. Dan hoef je niet meteen je halve tuin om te spitten, maar alleen de bovenste laag, nieuwe put monteren, dichtgooien en klaar!.

Kijk wel uit dat er niet teveel aarde in het riool valt tijdens de werkzaamheden. Daar houdt het riool niet zo van...

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel van die putjes hebben vaak een soort emmertje waar zand en zo in wordt opgevangen. Daaronder een klein laagje water als stankafsluiting.

A) regelmatig zorgen dat er water in stroomt om opdrogen te voorkomen.
B) dat emmertje vaak legen omdat daar vuil in zit dat gaat rotten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is nog een andere mogelijkheid van stankoverlast, het kan zijn dat het riool onder druk staat en het rioolgas naar buiten geperst wordt. Het is dan mogelijk om op een plek, zo ver mogelijk weg een ontluchter te maken waar de overdruk van het riool weg kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wij gedaan hebben in ons doucheputje is een scheut olie. Daardoor blijft het water er niet in staan. Sindsdien zijn we van de stank af.