vraag over een bepaald soort deurslot

Een slot in een deur naar buiten, aan de buitenkant steek je er gewoon een sleutel in, aan de binnenkant zie ik (vanaf buiten) een draaiknop zitten... Nu is mijn vraag, is dat een extra soort van snelslot of hoef je aan de binnenkant alleen maar de draaiknop te gebruiken en dus niet "echt" op slot te draaien met een sleutel...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb op mijn voordeur en de garage deuren van die sloten. Aan de buitenkant zit een sleutelgat en aan de binnenkant zit alleen die draaiknop. Die van de garage heeft nog een extra kunstje, eerst de klink omhoog zetten en dan de knop omdraaien. Het zijn allemaal sloten en knoppen met het politie keurmerk. Ze haken in een soort profiel die vast zit in het kozijn.

Die draai je dus met de knop op slot

Het gemak bij dat type cilinderslot met draaiknop is dat in geval van calamiteiten men geen sleutel nodig heeft om naar buiten te komen.

De draaiknop doet hetzelfde als je met de sleutel de deur afsluit. In het slot gaat het zelfde mechanisme werken als met de sleutel.

Dit soort cilinders wordt vaak door de Brandweer geeist bij (openbare) gebouwen waarbij de vluchtroutes niet met een sleutel afsluitbaar mogen zijn....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100